עמוד:48

84׀ פלא טבע מדריך למורה מודלים פדגוגיים E 5 הלומד השלם שָׁקוּףדַרְגַת שְׁקִיפוּת שָׁקוּף לְמֶחֱצָה ( כְּמוֹ שְׁמַרְדַף ) אָטוּם ( כְּמוֹ בַּד שֶׁל חֻלְצָה ) ( כְּמוֹ נְיַר אָלוּמִינְיוּם ) שָׁקוּף, אָטוּם וּמָה שֶׁבֵּינֵיהֶם בּוֹדְקִים וּמְמַיְנִים 2 . הַשְׁלִימוּ בַּטַבְלָה אֶת הַחוֹמָרִים שֶׁבְּדַקְתֶם וְסַמְנוּ ✔ בָּעַמוּדָה הַמַתְאִימָה . 1 . הָבִיאוּ לַכִּתָה פָּנָס, שְׁמַרְדַף, וּפִסַת נְיַר אָלוּמִינְיוּם . א . הַצְמִידוּ אֶת הַפָּנָס לַשְׁמַרְדַף וְהַדְלִיקוּ אוֹתוֹ . הַאִם הַשְׁמַרְדַף שָׁקוּף אוֹ אָטוּם ? ב . חִזְרוּ עַל הַפְּעֻלָה עִם נְיַר אָלוּמִינְיוּם . ג . חִזְרוּ עַל הַפְּעֻלָה עִם קְצֵה הַחֻלְצָה שֶׁלָכֶם . ד . חִזְרוּ עַל הַפְּעֻלָה עִם חוֹמָרִים אֲחֵרִים בַּכִּתָה אוֹ בֶּחָצֵר ( עָלִים יְרֻקִים, עָלִים יְבֵשִׁים, אֲבָנִים, נְיָרוֹת, בַּדִים . . . ) . חוֹמֶר 22 פעילות 2 אחרי הפעילות מספרים שמדענים משתמשים בחיישנים מיוחדים המודדים את כמות האור . אפשר להוריד אפליקציה מתאימה לטלפון הנייד, לחזור על הניסוי עם חלק מהחומרים, ולהראות לילדים שגם השמרדף אינו שקוף לחלוטין אלא מוריד מעט את הערכים של עוצמת האור בהשוואה למדידה ישירה מהפנס . שואלים שאלת חשיבה : האם עוצמת הפנס משפיעה על ההחלטה שלנו אם חומר שקוף למחצה או אטום ? אם נשתמש בפנס שעוצמת האור שלו חזקה – האם חומר שנראה אטום יעביר קרינה ? זה תלוי בכמה גורמים, כגון עובי החומר . אלומיניום הוא מתכת ; כשהוא דק כמו נייר – יש סיכוי שאור יעבור דרכו, אך אם הוא עשוי כגוש – האור לא יחדור . מטרה למיין חומרים לדרגות שקיפות שונות באמצעות התנסויות . עמ׳ בחוברת 22 קוגניטיבי גילוי וחקירה חברתי הערות לעצמי

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר