עמוד:42

24׀ פלא טבע מדריך למורה מודלים פדגוגיים E 5 הלומד השלם בּוֹדְקִים תְכוּנוֹת שֶׁל חוֹמָרִים – קַשְׁיוּת 1 . כְּמוֹ כָּל דָבָר בָּעוֹלָם, גַם גוּף הָאָדָם עָשׂוּי מֵחוֹמָרִים . הַאִם יֵשׁ בְּגוּפֵנוּ אֵיבָרִים הָעֲשׂוּיִים מֵחוֹמָרִים קָשִׁים ? נַסוּ לְהַרְגִישׁ אוֹתָם . כִּתְבוּ מָהֵם : 2 . דַמְיְנוּ אֵיךְ הָיִינוּ הוֹלְכִים, יוֹשְׁבִים, אוֹכְלִים וּמְרִימִים חֲפָצִים אִלוּ הָאֵיבָרִים הָאֵלֶה הָיוּ עֲשׂוּיִים מֵחוֹמָרִים רַכִּים . הַצִיגוּ בְּפַּנְטוֹמִימָה . הָעֲצָמוֹת עֲשׂוּיוֹת מֵחוֹמֶר קָשֶׁה . הֵן מְאַפְשְׁרוֹת לָנוּ לָנוּעַ וְלִהְיוֹת יַצִיבִים וּמְגִנוֹת עַל אֵיבְרֵי הַגוּף . כְּדֵי לְחַזֵק אֶת הָעֲצָמוֹת כְּדַאי לַעֲסֹק בִּפְעִילוּת גוּפָנִית וְלֶאֱכֹל מְזוֹנוֹת הַמְכִילִים סִידָן, כְּמוֹ טְחִינָה, שְׁקֵדִים וּבְרוֹקוֹלִי . 16 פעילות 1 לפני הפעילות משוחחים על גוף האדם ושואלים : האם אנחנו מורכבים מחומר אחד ? מזכירים בפירוט שמות של איברי גוף ( כולל ציפורניים, ריסים, עור, שרירים, עצמות, שיניים ועוד ) . פעילות 2 אחרי הפעילות קוראים את משפט הסיכום ומעודדים את הילדים לקום ולעשות יחד כמה תרגילים להתרעננות ולחיזוק העצמות . מטרה לחקור את תכונת הקשיות באמצעות התנסות חווייתית . להבין את חשיבותם של חומרים קשים בגוף האדם לתפקודו התקין . עמ׳ בחוברת 16 קוגניטיבי חברתי רגשי חוש - נועי גילוי וחקירה הרחבה למורה קשיות – תכונה המתארת את התנגדות החומר לחדירה של גוף זר אליו . קשיות של חומר מתוארת באופן יחסי לחומרים אחרים באמצעות "מבחן חריצה" . חומר קשה יכול לחרוץ ( לשרוט ) חומר רך ממנו, אך לא להיפך . קשיות היא מושג שונה מחוזק . לדוגמה : זכוכית היא חומר קשה וקשה לחרוץ בה, אך היא איננה חזקה מכיוון שהיא נשברת בקלות יחסית . יהלום הוא החומר הקשה ביותר בטבע . למעשה, אפשר לחתוך יהלום רק באמצעות יהלום אחר או בקרן לייזר . הערות לעצמי

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר