עמוד:68

86׀ פלא טבע מדריך למורה מודלים פדגוגיים E 5 הלומד השלם סְנוּנִית הַרְפָתוֹת בּוֹנָה אֶת הַקֵן שֶׁלָה מִבֹּץ שֶׁהִיא אוֹסֶפֶת מִשׁוּלֵי אֲגַמִים וּבִצוֹת . מָה בַּעֲלֵי חַיִים עוֹשִׂים עִם חוֹמָרִים מֵהַטֶבַע ? הַצְרָעוֹת הַגֶרְמָנִיוֹת בּוֹנוֹת קֵן מִנְיָר עָדִין שֶׁהֵן יוֹצְרוֹת מֵרֹק מְעֹרָב בַּחֲתִיכוֹת קְטַנְטַנוֹת שֶׁל הַבּוֹנֶה הַקָנָדִי מְכַרְסֵם וְחוֹתֵךְ עַנְפֵי גִבְעוֹלֵי צְמָחִים וּפֵרוּרֵי עֵץ יָבֵשׁ . עֵצִים עַל גְדַת הָאֲגַם . מֵהָעֲנָפִים הוּא בּוֹנֶה בַּנָהָר סְכָרִים, שֶׁעוֹצְרִים אֶת הַמַיִם וְיוֹצְרִים בְּרֵכוֹת . 42 מה בעלי חיים עושים עם חומרים מהטבע ? בחוברות סגורות שואלים את הילדים אם לדעתם גם בעלי חיים משתמשים בחומרים . מזכירים שיש בעלי חיים המוצאים לעצמם הגנה ו"בונים בית" במחילה שהם חופרים באדמה ( סוריקטה, דורבן ) או בעץ ( נקר ) . יש בעלי חיים שעושים פעולות מורכבות יותר – משתמשים בחומרים ומעבדים אותם כדי לבנות לעצמם "בית" . מתבוננים בתמונות וקוראים בקול ובהתלהבות את קטע המידע שליד כל תמונה . כדאי לעצור אחרי כל קטע מידע ולשאול : זה מפתיע ? זה מפליא ? למה ? מעודדים את הילדים להגיב . רצוי למצוא סרטונים ותמונות של בעלי החיים האלו ברשת . סנונית הרפתות בונה את הקן שלה מבוץ וזרדים . היא אוספת במקור שלה אדמה רטובה ונושאת אותה למקום מתאים בקן, כגון אזורי חיבור בין תקרה לקיר . היא לשה את האדמה ברוק כדי לחזק את הקן, מדביקה את הגושים זה לזה ובונה קן שמזכיר בצורתו ספל . הצרעות הגרמניות הן בעלי חיים חברתיים . המלכה בונה את הקן ומטילה בו ביצים שמהן בוקעות פועלות . הפועלות ממשיכות בבנייה ובתחזוקה של הקן, וגם מטפלות בביצים שהמלכה מטילה ומאכילות את הזחלים הבוקעים מהן . קוגניטיבי הרחבה רגשי מטרה לעורר פליאה והתפעלות מהיכולת של בעלי חיים שונים להשתמש בחומרים, באמצעות סיפורי מקרה ותמונות . עמ׳ בחוברת 42 - 43 הערות לעצמי

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר