עמוד:58

85׀ פלא טבע מדריך למורה מודלים פדגוגיים E 5 הלומד השלם אֵיךְ עוֹשִׂים נְיָר מֵעֵץ ? 1 . כְּדֵי לַעֲשׂוֹת נְיָר מֵעֵץ צָרִיךְ לְבַצֵעַ כַּמָה פְּעֻלוֹת . קִרְאוּ אֶת קִטְעֵי הַמֵידָע וְסַמְנוּ בְּ אֶת מִלוֹת הַפְּעֻלָה שֶׁבְּכָל שָׁלָב . רְאוּ דֻגְמָה . 2 . אֵילוּ שִׁנוּיִים עָבַר הָעֵץ עַד שֶׁהִתְקַבֵּל נְיָר ? סַמְנוּ אֶת הַסֵדֶר הַנָכוֹן . א . עֵצִים גְזָעִים כְּרוּתִים גְזָעִים לְלֹא קְלִפָּה נְסֹרֶת סִיבִים סִיבִים צְבוּעִים נְיָר ב . עֵצִים גְזָעִים לְלֹא קְלִפָּה גְזָעִים כְּרוּתִים סִיבִים נְסֹרֶת סִיבִים צְבוּעִים נְיָר 1 נוֹטְעִים וּמְגַדְלִים עֵצִים . מְנַסְרִים אֶת הַגְזָעִים לִנְסֹרֶת 4 ( חֲתִיכוֹת קְטַנְטַנוֹת ) . צוֹבְעִים אֶת הַסִיבִים "מְבַשְׁלִים" אֶת הַנְסֹרֶת אוֹ אֶת הַנְיָר 6 בְּצֶבַע לָבָן . לְמִחְזוּר עִם מַיִם וְחוֹמָרִים נוֹסָפִים, מְסַנְנִים 5 וּמַפְרִידִים אֶת הַסִיבִים ( חוּטִים דַקִים ) . 32 איך עושים נייר מעץ ? מקריאים את השאלה בסקרנות ומביטים יחד באיור . שואלים : איך נענה על השאלה הזו ? מה האיור המורכב הזה אומר לנו ? האיור הזה מתאר את תהליך ייצור הנייר מעץ בשלבים ויש לו כמה מרכיבים : איורים קטנים, קטעי מידע, מספרים, וקו אחד שמתקדם משלב לשלב ( האיור הוא אינפוגרפיקה שהיא דרך לייצוג מידע, הכוללת תמונות וקטעי מידע קצרים . בעמודים אלו ובכפולת העמודים הבאים מתוארים שני תהליכים באמצעות אינפוגרפיקה . כדאי להתעכב ולהכיר לילדים את דרך הייצוג הזו ואת תהליך הלמידה המתרחש באמצעותו ) . עמודי המדבקות שבכפולה זו מקשים על הבנת האינפוגרפיקה כתהליך אחד, רציף ושלם . רצוי לתלוש את עמודי האמצע ולשמור בנפרד להמשך העבודה בחוברת . מציגים תמונה רחבה של הנושא : כולנו מכירים נייר, לכולנו בארץ וגם לאנשים במקומות אחרים יש נייר בבית . שואלים : אילו סוגי נייר אתם מכירים ? אפשר לערוך רשימה על הלוח . מסבירים שכל הנייר בעולם מיוצר בשיטות דומות לשיטה שנלמד כעת . פעילות 1 בשלב הראשון מדברים על הפקת מידע המיוצג באינפוגרפיקה . מחפשים את השלב הראשון ומתקדמים לשלבים הבאים . האיור המתאים לכל שלב ואת קטע המידע השייך לו . קוראים את כל קטעי המידע לפי הסדר . לאחר מכן מזמינים את הילדים לקרוא שוב ולסמן במדגש את מילות הפעולה . קוגניטיבי גילוי וחקירה חוש - נועי מטרה לתאר ולהסביר את תהליך העיבוד והייצור של נייר ומוצריו באמצעות אינפוגרפיקה . עמ׳ בחוברת 32 - 33 הערות לעצמי

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר