עמוד:45

פלא טבע מדריך למורה׀ 45 מודלים פדגוגיים E 5 הלומד השלם מִח וּ ץ לַכִּתָה 4 . הַבִּיטוּ בְּסֻלַם מוֹס וְכִתְבוּ : א . אֵיזוֹ אֶבֶן הִיא הַקָשָׁה בְּיוֹתֵר בַּטֶבַע ? ב . אֵיזוֹ אֶבֶן הִיא הָרַכָּה בְּיוֹתֵר בַּטֶבַע ? 5 . הִתְבּוֹנְנוּ בַּתְמוּנָה וַעֲנוּ : מָה עָשׂוּי מֵחוֹמֶר קָשֶׁה יוֹתֵר – הַמַסְמֵר אוֹ הַקִיר ? לְפִי מָה הֶחְלַטְתֶם ? מַדְעָנִים בּוֹדְקִים בְּדֶרֶךְ דוֹמָה אֵיזוֹ אֶבֶן קָשָׁה יוֹתֵר – הֵם מְשַׁפְשְׁפִים אֲבָנִים זוֹ בָּזוֹ . הָאֶבֶן הָרַכָּה יוֹתֵר הִיא זוֹ שֶׁנִשְׁאֲרוּ בָּה יוֹתֵר סִימָנִים כְּתוֹצָאָה מֵהַשִׁפְשׁוּף . הַמַדְעָן פְרִידְרִיךְ מוֹס סִדֵר 10 אֲבָנִים לְפִי דַרְגַת הַקַשְׁיוּת שֶׁלָהֶן . לַדֵרוּג שֶׁלוֹ קוֹרְאִים סֻלַם מוֹס . הָאֶבֶן הָרַכָּה בְּיוֹתֵר הָאֶבֶן הַקָשָׁה בְּיוֹתֵר טַלְק גֶבֶס קַלְצִיט פְלוּאוֹרִיט אַפָּטִיט אוֹרְתוֹקְלָז קְוַרְץ טוֹפָּז קוֹרוּנְדוּם יַהֲלוֹם סֻ לַ ם מ וֹס 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 19 פעילות 4 לפני הפעילות מזמינים את הילדים להבין ולעבד את התרשים המוצג . זו הזדמנות לחשוף את הילדים לייצוג מידע חדש . שואלים : איך אפשר להבין את התרשים ? מה מייצגים המספרים ? מה מייצגים הצבעים השונים של המספרים ? מה מייצג החץ ? איך היה לנו יותר קל להבין את דירוג הקשיות של סולם מוס – באמצעות פסקת מידע או באמצעות תרשים ? פעילות 5 אחרי הפעילות מאתגרים את הילדים בשאלה : אולי המסמר חודר לקיר בגלל הצורה המחודדת שלו ? איך נוכיח שלא ? חריצה של הקיר וחריצה של המסמר צריכות לתת את התשובה . שאלת חשיבה נוספת : אם שתי מכוניות צעצוע מתנגשות זו בזו ורק הפגוש של אחת מהן ניזוק ומתקמט – האם זה אומר שהמכונית שניזוקה אשמה בהתנגשות ? לא, זה אומר שהחומר שממנו עשויה המכונית שנפגעה רך יותר מהחומר של המכונית האחרת . קוגניטיבי הסבר מטרה להכיר את הדרך המדעית לקביעת מידת הקשיות של אבנים באמצעות סולם ערכים יחסי . עמ׳ בחוברת 19 הערות לעצמי

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר