עמוד:37

פלא טבע מדריך למורה׀ 37 מודלים פדגוגיים E 5 3 . א . הַחְזִיקוּ הֵיטֵב אֶת פִּיַת הַבָּלוֹן וְהַבַּקְבּוּק . ב . הִפְכוּ אֶת הַבָּלוֹן בִּזְהִירוּת כָּךְ שֶׁהָאַבְקָה תִשָׁפֵךְ פְּנִימָה לַבַּקְבּוּק . ג . צַיְרוּ אֶת הַתוֹצָאָה . מְעַרְבְּבִים חוֹמָרִים מָה קוֹרֶה כְּשֶׁאַבְקַת סוֹדָה לִשְׁתִיָה ( מוּצָק ) וְחֹמֶץ ( נוֹזֵל ) נִפְגָשִׁים ? קַפְּלוּ אֶת הַפִּנָה וּתְגַלוּ . קוֹרֶה כָּאן ? מָה לְדַעְתְכֶם 1 . א . קְחוּ בָּלוֹן וְהַכְנִיסוּ לְתוֹכוֹ כַּפִּית סוֹדָה לִשְׁתִיָה ( הֵעָזְרוּ בְּמַשְׁפֵּךְ ) . ב . מִזְגוּ לַבַּקְבּוּק שְׁלִישׁ כּוֹס חֹמֶץ ( הֵעָזְרוּ בְּמַשְׁפֵּךְ ) . ג . הַלְבִּישׁוּ אֶת הַבָּלוֹן עַל פִּיַת הַבַּקְבּוּק . 2 . מָה יִקְרֶה לַבָּלוֹן כְּשֶׁהַסוֹדָה תִשָׁפֵךְ מִמֶנוּ לְתוֹךְ הַבַּקְבּוּק ? הַקִיפוּ אֶת הַשְׁעָרַתְכֶם וְהַסְבִּירוּ . לֹא יִקְרֶה הַבָּלוֹן דָבָר הַבָּלוֹן יָעוּף יִתְנַפֵּחַ גבא 11 פעילות 1 לפני הפעילות מציגים את חומרי הניסוי - אבקת סודה לשתייה המשמשת בדרך כלל לאפייה, וחומץ המשמש בתבשילים . זו הזדמנות לשוחח על אבקה כמוצק . כאשר מערבבים חומרים שונים זה עם זה יכולה להיווצר תגובה ייחודית . מספר אפשרויות לביצוע הניסוי בכיתה : 1 . ניסוי הדגמה על ידי המורה . 2 . חלוקת התלמידים לקבוצות, כאשר לכל קבוצה יש מגש עם החומרים הדרושים . מחלקים תפקידים בניסוי : תלמיד אחד ממלא את הבלון, אחר שופך חומץ לבקבוק וכו' . צריך להנחות את הילדים להדק את פיית הבלון לבקבוק בזמן ששופכים את הסודה ולבצע את הפעילות בזהירות כדי שהבקבוק לא יתהפך ויישפך . את השלב הסופי של הפיכת הבלון יש לתזמן יחד ולגלות את ההפתעה . כמו בניסוי שבעמוד ,7 גם כאן חשוב להסביר לילדים שכל השערה שעולה בדעתם חשובה ואפשר ורצוי להגיד אותה . אפשר לערוך הצבעה בכיתה על שלוש התוצאות שמוצגות באיור ולבקש להסביר את ההשערות . מסבירים : עכשיו נעשה ניסוי . נערבב שני חומרים – חומץ ואבקת סודה לשתייה – ונקבל תגובה כימית . אחרי הניסוי מקפלים את פינת הדף וקוראים את ההסבר לתופעה . חוזרים להשערות ומסבירים השערות שגויות . קוגניטיבי חברתי רגשי חוש - נועי הלומד השלם מטרה לעורר התפעלות מעולם החומרים ולהכיר אינטראקציות בין חומרים . להכיר את מצב החומר גז באמצעות ניסוי . עמ׳ בחוברת 11 הרחבה למורה בניסוי ראינו תגובת סתירה בין חומצה ובסיס . חומצה היא כל חומר שהחלקיקים שלו מסוגלים למסור יון של אטום מימן ( אטום מימן שחסר לו אלקטרון ) , בסיס הוא כל חומר שהחלקיקים שלו מסוגלים לקלוט יון של אטום מימן . החומץ הוא חומר חומצתי ( מוסר יוני מימן ) , ואילו אבקת הסודה היא חומר בסיסי ( קולט יוני מימן ) . כאשר מערבבים סודה וחומץ מתרחש מעבר של יוני מימן בין החומץ לסודה ונוצרת תגובה כימית הנקראת תגובת סתירה שאחד התוצרים שלה הוא גז פחמן דו - חמצני ( שניפח את הבלון ) . תגובות סתירה בין חומצות ובסיסים מתרחשות באופן טבעי ובני האדם למדו לרתום אותן לצורכיהם . למשל, משחת השיניים היא בסיסית, ובעת הצחצוח היא סותרת ומנטרלת את החומצה שמפרישים החיידקים שבפה וכך מגינה מפני התפתחות עששת . גילוי וחקירה הסבר

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר