|
עמוד:82
28׀ פלא טבע מדריך למורה מודלים פדגוגיים E 5 הלומד השלם פַּעֲלוּ לְפִי הַהוֹרָאוֹת וְתִהְיֶה לָכֶם שַׂקִית רַב - פַּעֲמִית לִקְנִיוֹת . חָשׁוּב ! בִּשְׁלַבִּים ,1 2 יֵשׁ לְהֵעָזֵר בִּמְבֻגָר ! הַצָעָה לְפִתְרוֹן : הֲכָנַת שַׂקִית רַב - פַּעֲמִית 12 34 קְחוּ חֻלְצָה יְשָׁנָה וְחִתְכוּ אֶת הַשַׁרְווּלִים וְאֶת הַצַוָארוֹן . מִתְחוּ חָזָק כָּל אַחַת מֵהָרְצוּעוֹת . חִתְכוּ בְּתַחְתִית הַחֻלְצָה רְצוּעוֹת בְּאֹרֶךְ שֶׁל 10 סֶנְטִימֶטְרִים . קִשְׁרוּ בְּקֶשֶׁר כָּפוּל אֶת הָרְצוּעוֹת מִשְׁנֵי צִדֵי הַחֻלְצָה . הַשַׂקִית מוּכָנָה ! פּ וֹ תְרִי ם בְּעָיָה אַל תִקְנ וּ מָה שֶׁלֹ א צָרִיךְ ! 5 56 הכנת שקית רב פעמית אחרי הפעילות שואלים : האם הכנת השקית מעוררת אצלכם רעיונות נוספים ? אילו ? מתי תשתמשו בשקית שהכנתם ? הגברת מרחוב בצלאל יורם טהרלב, משורר ופזמונאי ישראלי, מתאר בשיר סיפורי מחורז את עלילותיה של "גברת אחת מרחוב בצלאל", שיצאה לטיול תמים והפכה אותו למסע קניות פרוע . השיר מוביל את הקוראים לאורך המסלול הארוך שהלכה הגברת, והופך אותם לעֵדִים משועשעים של מחזה אבסורד – עד הסוף המר . זהו שיר צָבִיר : כל בית כולל את כל מה שקרה בבתים שלפניו ולכן ארוך יותר מקודמו . רשימת החפצים המלאה מופיעה בבית שלפני האחרון, וכולם – מלבד התוכי – מתפרקים בבית האחרון, שעל אף ההרס המתואר בו נקרא בחיוך ובשמחה גלויה לאידהּ של חובבת הקניות . לפני ההאזנה : השיר נמצא ב"כותר", אפשר להשמיע את הקריינות או לקרוא בפני הילדים . פותחים בהקראה של ארבע השורות הראשונות, עד "ציפורן תקוע בדש", ומוודאים שהילדים מבינים ויכולים לדמיין את הסיטואציה : אישה חובשת כובע, הולכת עם כלב קטן, ופרח תקוע בקפל שקרוב לצווארון המעיל . חוזרים פעמיים על קריאת הקטע הזה ומסבירים לילדים שהוא חוזר פעמים אחדות לאורך השיר . עוזרים לילדים ללמוד בעל פה את שתי השורות שאחרי הבית הראשון – "הלכה לה ברחוב / ואמרה : כמה טוב ! " . מבקשים מהם להשמיע את שתי השורות הללו במקהלה – ועוברים להקראת השיר כולו . קוגניטיבי גילוי וחקירה חברתי חוש - נועי מטרה להכין שקית רב - פעמית מחולצה משומשת . עמ׳ בחוברת 56 קריאת השיר ( הילדים מאזינים, החוברות סגורות ) : • מקריאים את השיר פעם אחת בהנגנה ( אינטונציה ) מתאימה ומחויכת . מדגישים את השורות החוזרות ומעודדים את הילדים להצטרף בקול . שואלים את הילדים באילו חנויות עצרה האישה לקנות משהו . • קוראים פעם שנייה – הפעם משאירים את השורות החוזרות לילדים עצמם ומסמנים להם את הכניסות ( "עם כלב קטן ועם כובע של קש / ופרח ציפורן תקוע בדש" וכן "הלכה לה ברחוב / ואמרה : כמה טוב ! " ) . תוך כדי הקראה מזמינים ילדים ללוח ומבקשים לכתוב את החפצים שקנתה האישה : נברשת, עציץ, מנדולינה וכן הלאה
|
|