|
עמוד:77
פלא טבע מדריך למורה׀ 77 מודלים פדגוגיים E 5 הלומד השלם דוֹקְטוֹר גַלְיָה פַּסְטֶרְנָק חוֹקֶרֶת וְלוֹחֶמֶת לְמַעַן נִקְיוֹן הַיָם וְהַחוֹפִים קוֹרְאִים לִי גַלְיָה . כְּשֶׁהָיִיתִי יַלְדָה אָהַבְתִי מְאוֹד אֶת הַיָם . הָיִיתִי מְטַיֶלֶת וּמְשַׂחֶקֶת בַּחוֹף וְשׂוֹחָה בַּמַיִם הַצְלוּלִים . כְּשֶׁגָדַלְתִי לָמַדְתִי בָּאוּנִיבֶרְסִיטָה עַל בַּעֲלֵי חַיִים יַמִיִים וְעַל סְבִיבַת הַחוֹף וְהַיָם . הִתְעַנְיַנְתִי בְּאֵיכוּת הַסְבִיבָה, וְרָצִיתִי לַחְקֹר אֶת הַפְּסֹלֶת בַּיָם וּבַחוֹפִים . לִפְנֵי שֶׁהִתְחַלְתִי אֶת הַמֶחְקָר שָׁאַלְתִי אֶת עַצְמִי הֲמוֹן שְׁאֵלוֹת : אֵילוּ סוּגִים שֶׁל פְּסֹלֶת יֵשׁ עַל הַחוֹף ? אֵיךְ הִגִיעָה הַפְּסֹלֶת לַחוֹף ? אֵיךְ אֶפְשָׁר לְצַמְצֵם אֶת כַּמוּת הַפְּסֹלֶת ? כְּדֵי לַעֲנוֹת עַל הַשְׁאֵלוֹת הָאֵלֶה בָּחַרְתִי 8 חוֹפִים, חָזַרְתִי אֲלֵיהֶם שׁוּב וָשׁוּב, וּבְכָל פַּעַם אָסַפְתִי וּמִיַנְתִי אֶת כָּל סוּגֵי הַפְּסֹלֶת שֶׁמָצָאתִי בָּהֶם . גִלִיתִי שֶׁסוּגֵי הַפְּסֹלֶת הַנְפוֹצִים בְּיוֹתֵר הֵם שַׂקִיוֹת פְּלַסְטִיק, כֵּלִים חַד - פַּעֲמִיִים, קַשִׁיוֹת שְׁתִיָה וַאֲרִיזוֹת פְּלַסְטִיק . יָדַעְתִי שֶׁפְּלַסְטִיק יָכוֹל לִגְרֹם לְמָוֶת שֶׁל בַּעֲלֵי חַיִים, לְמָשָׁל, יֵשׁ צַבֵּי יָם שֶׁחוֹשְׁבִים שֶׁשַׂקִית פְּלַסְטִיק הִיא מֵדוּזָה – הֵם מְנַסִים לֶאֱכֹל אוֹתָה וְנֶחְנָקִים . כְּדֵי לְנַסוֹת וּלְשַׁנוֹת אֶת הַמַצָב אִרְגַנוּ חֲבֵרַי וַאֲנִי מִבְצְעֵי נִקָיוֹן בַּחוֹפִים , וְהִסְבַּרְנוּ לַיְלָדִים בְּבָתֵי הַסֵפֶר כַּמָה חָשׁוּב לִשְׁמֹר עַל חוֹפִים נְקִיִים . הֶחְלַטְתִי גַם לִפְנוֹת לְחַבְרֵי כְּנֶסֶת כְּדֵי לְחוֹקֵק חֹק נֶגֶד שִׁמוּשׁ בְּשַׂקִיוֹת פְּלַסְטִיק בַּחֲנוּיוֹת וּכְדֵי לְהַכְרִיז עַל חוֹפִים שֶׁאָסוּר לְהָבִיא אֲלֵיהֶם כֵּלִים חַד - פַּעֲמִיִים . הַלְוַאי וְכָל הָאֲנָשִׁים בְּיִשְׂרָאֵל יַפְסִיקוּ לְהִשְׁתַמֵשׁ בְּשַׂקִיוֹת פְּלַסְטִיק וּבְכֵלִים חַד - פַּעֲמִיִים ! כָּךְ הַחוֹפִים יִהְיוּ נְקִיִים וּנְעִימִים יוֹתֵר, וּבַעֲלֵי הַחַיִים בַּיָם שׁוּב יִחְיוּ בְּבִטָחוֹן . הַצִיעוּ לְגַלְיָה אֵיךְ לְשַׁכְנֵעַ אֲנָשִׁים לְהַפְסִיק לְהִשְׁתַמֵשׁ בְּכֵלִים חַד - פַּעֲמִיִים . מְעַנְיֵן אוֹתִי לָדַעַת . . . סִפּוּרָה שֶׁל חוֹקֶרֶת 51 דוקטור גליה פסטרנק . חוקרת ולוחמת למען ניקיון הים והחופים לפני הסיפור שואלים : לפי הכותרת ולפי התמונה, על מה לדעתכם מסופר כאן ? אומרים שמיד נכיר את דוקטור גליה, החוקרת את סוגי האשפה השכיחים ביותר בחוף הים . אחרי הפסקה השנייה אפשר לעצור ולשאול את הילדים אם הם נתקלו באשפה בחופים, ואיזה סוג אשפה הוא השכיח ביותר . מקריאים את הסיפור ולאחר מכן שואלים : מה הבעיה בשימוש בכלים חד - פעמיים ? מה הבעיה בשימוש בשקיות פלסטיק ? מי מרגיש כמו גליה והיה רוצה שישתמשו פחות בכלים חד - פעמיים ? משוחחים עם הילדים על דרכים לשכנע אנשים לשנות הרגלים . כשאנחנו רוצים לשכנע אנחנו צריכים להביע את הדעה שלנו ולהוסיף לה נימוק, הסבר או דוגמה מהמציאות או ממידע שקראנו ( כך מקדמים את השיח הטיעוני אצל הילדים ) . מבקשים מהילדים לבסס את הדעה שלהם על מה שנלמד בפרק, על ידע אישי וכדומה . מטרה להכיר את עבודתה של החוקרת גליה, ולהגביר את הרצון של הילדים להיות חוקרים ולהפוך את העולם למקום שנעים יותר לחיות בו . עמ׳ בחוברת 51 קוגניטיבי הרחבה רגשי הערות לעצמי
|
|