עמוד:75

פלא טבע מדריך למורה׀ 75 ח וֹקְרִי ם בִּפְעֻלָה ג . הַשְׁלִימוּ : הַמוּצָרִים שֶׁהִשְׁתַנוּ : הַמוּצָרִים שֶׁלֹא הִשְׁתַנוּ : לָמָה זֶה קוֹרֶה ? יֵשׁ חוֹמָרִים שֶׁחַיְדַקִים וּפִטְרִיוֹת אוֹכְלִים וּמְפָרְקִים אוֹתָם עַד שֶׁהֵם נִרְקָבִים, וּמִתְפּוֹרְרִים, וּבְתוֹךְ זְמַן קָצָר קָשֶׁה לְהַבְחִין בָּהֶם . יֵשׁ חוֹמָרִים שֶׁחַיְדַקִים וּפִטְרִיוֹת לֹא מְפָרְקִים אוֹתָם, וְהֵם נִשְׁאָרִים כְּפִי שֶׁהֵם בְּמֶשֶׁךְ שָׁנִים רַבּוֹת מְאוֹד . 5 . מַסְקָנָה הַשְׁלִימוּ : מוּצָרִים הָעֲשׂוּיִים מֵחוֹמָרִים שֶׁמְקוֹרָם בַּצוֹמֵחַ ( פְּרִי וּנְיָר ) מְשַׁנִים אֶת תְכוּנוֹתֵיהֶם כְּשֶׁהֵם בָּאֲדָמָה יוֹתֵר מִמוּצָרִים אֲחֵרִים ( פְּלַסְטִיק וּמַתֶכֶת ) . מַהֵר | לְאַט רֵיחַצֶבַעצוּרָה מוּצָרִים שְׁאֵרִיוֹת פְּרִי כּוֹס פְּלַסְטִיק דַף נְיָר שַׂקִית פְּלַסְטִיק פְּקַק מַתֶכֶת תְכוּנוֹת 49 בסיום הפעילות משווים את התוצאות להשערות, ומבקשים מהילדים להסביר השערות שהופרכו . משוחחים עם הילדים על משמעות התוצאות : מה אפשר ללמוד מכך שיש חומרים שנשארים כפי שהם ויש חומרים שנעלמים ? לאן נעלמים החומרים ? מדברים על מספר האנשים העצום בעולם, ומזכירים שגם אם כל אחד משליך רק מעט אשפה, חלקה יישאר באדמה במשך מאות שנים . שואלים : איך זה ישפיע בהמשך על חיינו ועל יצורים אחרים בעולם ? הרחבה למורה ריקבון הוא תוצאה של פירוק חומרים אורגניים על ידי "קבוצת המפרקים", הכוללת בעיקר חיידקים ופטריות . פירוק חומרים אורגניים הוא חשוב ביותר : זאת הדרך שבה חומרים "חוזרים" למערכת לשימושם של יצורים אחרים, כך חומרים ממוחזרים בטבע . אם חומרים אורגניים לא היו מפורקים, העולם היה מתמלא בגוויות של יצורים ובשאריות של פירות ועצים מתים . זאת הבעיה המרכזית בפלסטיק – חומר שמיוצר אך לא מתפרק ולא נעשה בו שימוש חוזר . העולם "טובע" בפלסטיק בדיוק בגלל התכונה שהופכת אותו לחומר מוצלח – עמידות . הפלסטיק עמיד בפני פירוק ולכן שורד מאות ואלפי שנים . כיום מנסים לפתח פלסטיק המתפרק על ידי חיידקים . מה קורה למתכות באדמה ? לרוב מדובר בברזל או בתערובות ( סגסוגות ) המכילות ברזל . מתכות אלו "מותקפות" על ידי החמצן שבאוויר, והחלודה שנוצרת מפרקת אותן במשך הזמן . הערות לעצמי

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר