|
עמוד:6
6 יתרונות העבודה בחוברת בסביבה דיגיטלית קסם וחברים - שירים וסיפורים לכל השנה היא חוברת אישית שבה התלמידים כותבים, אך היא גם ספר לימוד בסביבה הדיגיטלית כותר ספרי לימוד . עבור מרבית התלמידים הסביבה הדיגיטלית היא סביבה טבעית, שכן הם נולדו לתוך בית המצויד בטלפונים ניידים ובמחשב אישי . לשימוש בספר הדיגיטלי יש כמה יתרונות דידקטיים בכיתה המצוידת בלוח חכם, או במחשב ומקרן . נציין כמה מהם : הקרנת עמודים מתוך החוברת על גבי מסך גדול מסייעת למקד את ההקשבה של התלמידים לקריאה בקול של המורה, מקלה על השיחה כשהטקסט והאיור שלו "עומדים" מול העיניים, ומקלה על התיווך של המורה הנחוץ לצורך ביצוע פעילויות . הקרנת טקסטים מאפשרת למורה ולתלמידים לסמן בהם ( בעזרת כלי המרקר ) מילים וביטויים שרוצים להתעכב עליהם מסיבות שונות, חריזה ועוד . גרסת כותר מציעה "שכבה" נוספת של מידע, פעילויות ורעיונות, שמרחיבה את ההיצע הקיים בחוברת המודפסת . חלק מההצעות הנוספות מופיעות במדריך זה, למשל, קישורים לביצועים מולחנים של ארבע מבין היצירות המופיעות בחוברת . המורה יכולה לצרף לעמודי החוברת "שכבה" של פעילויות ושל הפניות לדפי אינטרנט לעמודי החוברת, ורק תלמידיה יוכלו לצפות בה . במילים אחרות, המורה יכולה להוסיף לחוברת פעילויות משלה והפניות לדפי אינטרנט שבחרה בהם . בגרסת כותר - טקסטים רבים מלווים בקריינות . האזנה לטקסטים אלה מקלה על הילדים שהקריאה שלהם עדיין איננה ברמת הנאה, ומפגישה את התלמידים עם קורא שלעיתים הפרשנות שלו שונה . עידוד הקריאה בחוברת המפגש עם טקסטים ספרותיים קצרים וארוכים כיסוד מרכזי בתהליך רכישת הקריאה הוא אחד העקרונות המובילים בקסם וחברים . חוברות 1 - 3 מכילות טקסטים סיפוריים ואחרים לקריאה בקול של המורה, והספר הדיגיטלי כולל, בין השאר, סיפורים מקוריינים . בעבודה עם החוברת קסם וחברים - שירים וסיפורים לכל השנה אנו ממליצים לא להסתפק בקריאת היצירות, כפי שהן מופיעות בחוברת, אלא גם להפגיש את התלמידים במידת האפשר עם חלק מן הספרים שמתוכם הן נלקחו . שורה של מחקרים שנערכו ( בעיקר בארה"ב, אך גם באירופה ) הראו כי הנגישות לספרים היא אחד המנבאים "החזקים" ביותר של הישגים אוריינים גבוהים . רצוי לעודד הרשמה לספרייה הציבורית, שכן חלק ניכר מספרות הילדים הישראלית אינו מודפס בכל שנה מחדש ומצוי רק בספריות הציבוריות . אנו ממליצים שתלמידים יביאו לכיתה ספרים מתוך אלה שהוזכרו בחוברת וישתפו את חבריהם בחוויות הקריאה העצמאית שלהם . בנוסף, אנו ממליצים בחום שהמורה תקרא בקול, וכשגרה, ספר בהמשכים . לשם כך רצוי לבחור בספר מורכב וארוך קצת יותר מאלה שהתלמידים מסוגלים לקרוא בכוחות עצמם . כשמפסיקים לקרוא באוזני ילדים בנימוק "שהם כבר גדולים ומסוגלים לקרוא בעצמם" מגבילים אותם ל"דיאטה" ספרותית רזה בעוד
|
|