עמוד:110

110 20 . קִרְאוּ אֶת הַסִיפּוּר וַעֲנוּ עַל הַשְאֵלוֹת . הַמֶלֶךְ שֶלֹא הִצְלִיחַ לִישוֹן פַּעַם הָיָה מֶלֶךְ חָכָם וְטוֹב, וְכָל הָאֲנָשִים בַּמַמְלָכָה שֶלוֹ אָהֲבוּ אוֹתוֹ . לַיְלָה אֶחָד נִכְנַס הַמֶלֶךְ לַמִיטָה שֶלוֹ . עָבְרוּ עֶשֶׂר דַקוֹת, וְהוּא לֹא נִרְדַם . עָבְרוּ עֶשְׂרִים דַקוֹת, וְהוּא לֹא נִרְדַם . עָבְרוּ עוֹד שְלוֹשִים, אַרְבָּעִים, חֲמִישִים דַקוֹת - וְהַמֶלֶךְ לֹא נִרְדַם . הוּא לֹא יָשַן כָּל הַלַיְלָה, וּבַבּוֹקֶר קָם עָיֵיף, כּוֹעֵס וְעַצְבָּנִי . גַם בַּלַיְלָה הַבָּא לֹא הִצְלִיחַ הַמֶלֶךְ לִישוֹן, וְכָךְ בְּמֶשֶךְ לֵילוֹת רַבִּים הַמֶלֶךְ לֹא יָשַן . הַמֶלֶךְ קָרָא לָרוֹפֵא שֶלוֹ וְאָמַר : "כְּשֶאֲנִי לֹא יָשֵן, אֲנִי עָיֵיף, כּוֹעֵס וְעַצְבָּנִי . זֶה לֹא טוֹב לִי, וְזֶה לֹא טוֹב לַמַמְלָכָה . אַתָה צָרִיךְ לַעֲזוֹר לִי ! " הָרוֹפֵא נָתַן לַמֶלֶךְ תְרוּפָה, אֲבָל הִיא לֹא עָזְרָה . הוּא נָתַן לַמֶלֶךְ עוֹד תְרוּפוֹת - אֲבָל גַם הֵן לֹא עָזְרוּ . הַמֶלֶךְ לֹא הִצְלִיחַ לִישוֹן . יוֹם אֶחָד הִגִיעַ אִיכָּר לָאַרְמוֹן שֶל הַמֶלֶךְ . הָאִיכָּר אָמַר : "אֲדוֹנִי הַמֶלֶךְ, אֲנִי יָכוֹל לַעֲזוֹר לְךָ, אֲבָל אַתָה צָרִיךְ לָבוֹא לַכְּפָר שֶלִי וְלַעֲשׂוֹת כָּל מָה שֶאֲנִי אוֹמֵר . אַתָה מַסְכִּים ? " הַמֶלֶךְ פִּיהֵק וְאָמַר : "מֶלֶךְ לֹא עוֹשֶׂה מָה שֶאִיכָּר אוֹמֵר לוֹ לַעֲשׂוֹת . " "טוֹב," אָמַר הָאִיכָּר, "אֲנִי חוֹזֵר הַבַּיְתָה . " "חַכֵּה רֶגַע ! " אָמַר הַמֶלֶךְ . הַמֶלֶךְ חָשַב : לֹא יָשַנְתִי כְּבָר שִבְעִים יוֹם . יוֹתֵר מֵחוֹדְשַיִים ! אֲנִי כָּל כָּךְ רוֹצֶה לִישוֹן . . . אוּלַי הָאִיכָּר בֶּאֱמֶת יָכוֹל לַעֲזוֹר לִי ? הוּא הִסְתַכֵּל עַל הָאִיכָּר וְאָמַר : "טוֹב, בְּסֵדֶר . אֲנִי מַסְכִּים . " הַמֶלֶךְ אָמַר "אֲנִי מַסְכִּים" . מָה הַמֶלֶךְ הִסְכִּים לַעֲשׂוֹת ? לָמָה הַמֶלֶךְ הָיָה עָיֵיף כָּל הַזְמַן ? מַמְלָכָה مملكة עַצְבָּנִי عصبيّ תְרוּפָה / תְרוּפוֹת دواء / أدوية אִיכָּר فلّح פִּיהֵק / לְפַהֵק تثاءب נִרְדַם / לְהֵירָדֵם نام ( 5 ) ( 10 ) ( 15 ) זה טקסט סיפורי . חשוב שהתלמידים יבחינו בין טקסט המידע שקראו קודם לבין טקסט סיפורי . כיוון שהסיפור ארוך יחסית, יש הפסקה קטנה באמצע לצורך בירור ההבנה . בסוף החלק הראשון של הסיפור כדאי לערוך שיחה עם התלמידים על השינה ועל הקושי להירדם לפעמים : למה לפעמים קשה לנו לישון ? ( מפחדים ממבחן, יש רעש, לא עייפים ) מה קורה לנו אם אנחנו לא ישנים ? ( אנחנו עייפים, עצבנים, קשה לנו ללמוד ) מה אנחנו עושים כשאנחנו לא מצליחים לישון ? ( קוראים ספר, שוכבים סתם במיטה ) מה אתם חושבים שהאיכר יכול לעשות ? איך האיכר יעזור למלך העייף ? אוצר מילים משחק לחיזוק אוצר המילים : "פיקולו" . התלמידים מתופפים בעזרת שתי אצבעות על השולחן ואומרים "פיקולו - פיקולו - פיקולו" . לאחר זמן מה המורים יקטעו את התיפוף כשיכריזו על מילה . התלמידים ידגימו את המילה בתנועה . דוגמה : עצבני ( מנופפים בידיים בכעס ) , מפהק ( מפהקים ) , להירדם ( מניחים ראש על השולחן ) , להתעורר ( מרימים את הראש ) . בתחילה המורים יכריזו על המילים השונות והתלמידים ידגימו בתנועות . לאחר מכן המורים ידגימו את התנועה והתלמידים יאמרו את המילה . בהמשך כדאי לבקש מתלמידים להוביל את המשחק . 110

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר