עמוד:58

58 2 . א . מָתַי קָרָה הַסִיפּוּר, בַּקַיִץ אוֹ בַּחוֹרֶף ? ב . אֵיךְ אַתֶם יוֹדְעִים ? 3 . מִצְאוּ אֶת הַסִיבָּה הַמַתְאִימָה לְכָל מִשְפָּט . جدوا السبب المناسب لكلّ جملة . א . הָאִיש בִּיקֵש לִשְתוֹת מַשֶהוּ חַם ב . הַמֶלֶךְ נָתַן לְאַנְטוֹן וְסוּזָן מַתָנוֹת ג . אַנְטוֹן נָתַן לָאִיש רַק קְצָת לֶחֶם ד . אַנְטוֹן נָתַן לָאִיש בְּגָדִים יְבֵשִים 1 . מָה הַהֶבְדֵלִים ? ما هي الفروق؟ הַשְלִימוּ אֶת הַמִשְפָּטִים לְפִי הַסִיפּוּר . א . אֶנְרִי הָיָה עָשִיר, וְאַנְטוֹן הָיָה . ב . הַבַּיִת שֶל אֶנְרִי הָיָה גָדוֹל וְחָדָש, וְהַבַּיִת שֶל אַנְטוֹן הָיָה . ג . אַנְטוֹן תָמִיד חִייֵךְ לְכוּלָם, וְאֶנְרִי תָמִיד . ד . בַּבַּיִת הָיָה חַם וְנָעִים, וּבַחוּץ . ה . אֶנְרִי לֹא רָצָה לַעֲזוֹר לָאִיש, וְאַנְטוֹן וְסוּזָן . כִּי הַבְּגָדִים שֶל הָאִיש הָיוּ רְטוּבִּים . כִּי לֹא הָיָה לוֹ הַרְבֵּה אוֹכֶל בַּבַּיִת . כִּי הָיָה לוֹ קַר . כִּי הֵם הִתְנַהֲגוּ אֵלָיו יָפֶה . הַסִיבּוֹת כִּי הָיָה לוֹ קַר . פעילות 1 הפעילות מדגישה את ההבדלים בסיפור, ומתחברת לנושא הכללי של הפרק : הבדלים . פעילות 2 לאחר שהתלמידים עונים על השאלה, אפשר לשאול : אם הסיפור הזה היה קורה בקיץ, איך היינו כותבים את הקטע הבא ? ערב אחד ישב אנרי בבית שלו . בחוץ ירד גשם חזק והיה קר, אבל בבית היה חם ונעים . פתאום שמע אנרי שמישהו דופק בדלת . הוא פתח את הדלת וראה איש עומד בחוץ, רטוב כולו . "בחוץ קר כל כך," אמר האיש . "אני יכול לקבל משהו חם לשתות ? " "לא ! " צעק אנרי, וסגר את הדלת . התלמידים יכולים להציע גרסאות שונות לסיפור בקיץ . בדרך זו התלמידים גם חוזרים על אוצר המילים שקשור למזג האוויר בקיץ ובחורף . זמן משחק, דיבור ועוד הצעה לפעילות דיבור קוראים משפטים והתלמידים יזהו מי יכול היה לומר את המשפט . בהמשך אפשר להציע פעילות בזוגות שהתלמידים יגידו משפטים נוספים על פי הסיפור ובן הזוג יאמר מי אמר את המשפט, ואל מי הוא דיבר . משפטים לדוגמה : א . "תודה לכם על התה ועל הלחם" אמר ל ב . "למה אתה מפריע לי בבית שלי ? לך מפה ! " ג . "הייתי בבית של אנרי, אבל הוא לא רצה לעזור לי" ד . "הנה קצת לחם . אתה בטח מאוד רעב" ה . "מי נתן לכם את כל המתנות האלה ? " 58

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר