עמוד:126

126 18 . בְּשוּרוֹת 18 - 20 כָּתוּב : "אֲנָשִים רַבִּים בָּעוֹלָם שָמְעוּ עַל הַתִזְמוֹרֶת הַמְיוּחֶדֶת, וּבָאוּ לְקָטֵאוּרָה לִשְמוֹעַ אוֹתָה . הֵם פָּגְשוּ אֶת הַנַגָנִים וְכָתְבוּ עַל הַתִזְמוֹרֶת בָּעִיתוֹנִים . . . " א . לְמָה הַכַּוָונָה בַּמִילָה אוֹתָה ? ב . לְמָה הַכַּוָונָה בַּמִילָה הֵם ? 19 . מָה לְדַעְתְכֶם הַשִׁינוּי ( التغيّر ) הֲכִי חָשׁוּב שֶׁקָרָה לַיְלָדִים מֵהַתִזְמוֹרֶת ? קוֹדֶם הֵם . . . וְעַכְשָיו הֵם . . . 20 . דַבְּרוּ בַּכִּיתָה . א . הַאֲזִינוּ לַשִׂיחָה . ב . הַשְלִימוּ אֶת הַמִשְפָּטִים לְפִי הַשִׂיחָה . 1 . תוֹמֶר שוֹמֵעַ מוּזִיקָה בַּמַחְשֵב / בַּטֵלֵפוֹן . 2 . אַיָה שוֹמַעַת מוּזִיקָה בַּמַחְשֵב / בַּטֵלֵפוֹן . 3 . תוֹמֶר שוֹמֵעַ מוּזִיקָה כְּשֶהוּא הוֹלֵךְ בָּרֶגֶל / בַּבַּיִת . 4 . אַיָה שוֹמַעַת מוּזִיקָה כְּשֶהִיא הוֹלֶכֶת בָּרֶגֶל / בַּבַּיִת . 5 . תוֹמֶר שוֹמֵעַ מוּזִיקָה עִם חֲבֵרִים / לְבַד . 6 . אַיָה שוֹמַעַת מוּזִיקָה עִם חֲבֵרוֹת / לְבַד . 21 . כִּתְבוּ עַל הַמוּזִיקָה בַּחַיִים שֶלָכֶם . אַתֶֶם יְכוֹלִים לִכְתוֹב עַל חֵלֶק מֵהַדְבָרִים הַבָּאִים, עַל כּוּלָם, אוֹ עַל דְבָרִים אֲחֵרִים . • עַל כְּלִי נְגִינָה שֶאַתֶם מְנַגְנִים בּוֹ • עַל הַמוּזִיקָה שֶאַתֶם אוֹהֲבִים לִשְמוֹעַ • עַל הַזַמָר / זַמֶרֶת / לַהֲקָה ( فرقة موسيقيّة ) שֶאַתֶם אוֹהֲבִים • עַל הַשִיר שֶאַתֶם הֲכִי אוֹהֲבִים • אֵיךְ אַתֶם שוֹמְעִים מוּזִיקָה : לְבַד / עִם עוֹד אֲנָשִים / בַּמַחְשֵב / בַּטֵלֵפוֹן הִתְקַשַרְתִי / לְהִתְקַשֵר اتّصلت מַדְהִימָה مذهلة אַפְּלִיקַצְיָה تطبيق פעילות 19 התלמידים יכולים לכתוב תשובות שונות, למשל : קודם הם לא ידעו לנגן, ועכשיו הם יודעים ; קודם הם לא נסעו בעולם, ועכשיו הם מטיילים בהרבה ארצות ; קודם לא הכירו אותם, ועכשיו הרבה אנשים באים לשמוע אותם, קודם לא היה להם מה לעשות בשעות אחרי הצהריים, ועכשיו יש להם עיסוק מעניין, ועוד . אם השאלה הפתוחה קשה מדי עבור חלק מהתלמידים, אפשר ליצור איתם טבלה על הלוח של קודם ואחר כך ואז לתת להם לבחור מה בעיניהם השינוי החשוב ביותר . בסיום הפעילות כדאי לשוחח עם התלמידים ( אם יש צורך, אפשר גם בערבית ) על הרעיון שאנשים יכולים לשנות את מצבם, גם בתנאים קשים . כדי להגיע להישגים, מעבר לכלי הנגינה שקיבלו, הילדים נדרשו גם להתמדה, רצון ללמוד, סקרנות, שיתוף פעולה ועוד . אפשר לשאול את התלמידים מה הם למדו מהטקסט לגבי היכולת של אנשים להתקדם ומה נדרש לשם כך . פעילות 20 שיחה לפעילות הבנת הנשמע : תוֹמֶר : הָלוֹ . אַיָה : תוֹמֶר, הִתְקַשַרְתִי כְּבָר 3 פְּעָמִים, לָמָה לֹא עָנִיתָלַטֵלֵפוֹן ? תוֹמֶר : כִּי אֲנִי שוֹמֵעַ מוּזִיקָה מַדְהִימָה ! אַיָה : בַּטֵלֵפוֹן ? תוֹמֶר : כֵּן, יֵש לִי אַפְּלִיקַצְיָה חֲדָשָה בַּטֵלֵפוֹן . אַיָה : מָה אַתָה אוֹהֵב לִשְמוֹעַ ? תוֹמֶר : אֲנִי שוֹמֵעַ אֶת נַגָנֵי הַגִיטָרָה הֲכִי טוֹבִים בָּעוֹלָם . אַיָה : אַתָה בַּבַּיִת עַכְשָיו ? תוֹמֶר : לֹא, אֲנִי בַּדֶרֶךְ הַבַּיְתָה, הוֹלֵךְ בָּרֶגֶל . אַיָה : אֲנִי הֲכִי אוֹהֶבֶת לִרְאוֹת סִרְטוֹנִים בַּמַחְשֵב עִם הַחֲבֵרוֹת שֶלִי . תוֹמֶר : סִרְטוֹנִים שֶל מוּזִיקָה ? אַיָה : כֵּן, אֲנַחְנוּ רוֹאוֹת אוֹתָם וְלוֹמְדוֹת אֵיךְ לָשִיר וְלִרְקוֹד כְּמוֹ הַזַמָרוֹת הֲכִי מְפוּרְסָמוֹת בָּעוֹלָם . תוֹמֶר : יָפֶה . אָז . . . כְּאִילוּ . . . לָמָה הִתְקַשַרְתְ ? אַיָה : מְמְמְ, אֲנִי כְּבָר לֹא זוֹכֶרֶת . . . פעילות 21 זוהי פעילות של כתיבה חופשית . ההצעות המובאות כאן הן הצעות בלבד, ותלמידים יכולים לחשוב על דברים אחרים שקשורים למוזיקה בחיים שלהם . הם יכולים לכתוב טקסט מידע על זמר / ת או על כלי נגינה, או סיפור אישי על משהו שקרה להם בהקשר למוזיקה . 126

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר