עמוד:91

לאחר בנייה חופשית של ריצוף בחלקה הראשון של הפעילות , בחלקה השני התלמידים מתבקשים לבנות שני סוגים של ריצוף : בסעיף א - ריצוף ממשושים וממשולשים משוכללים ובסעיף ב - ריצוף ממשובעים משוכללים ומריבועים . בעקבות ההתנסות התלמידים נוכחים שבסעיף א אפשר לבנות ריצוף ובסעיף ב אי אפשר לבנות ריצוף . לאחר הפעילות הפתוחה התלמידים ממשיכים לעסוק בריצופים מסוגים שונים , לבנות אותם ולחקור את תכונותיהם . ריצוף במצולעים חופפים משוכללים – מצולע מסוג אחד ( עמודים 120 - 117 ) בחלק זה של היחידה התלמידים בודקים מאילו מצולעים משוכללים אפשר לבנות ריצוף המקיים את שני הכללים המוצגים בעמודים הקודמים . המצולעים המשוכללים שבהם משתמשים לצורך כך הם : משולש , מרובע , מחומש , משושה , משובע ומתומן . בפעילות , 7 לפני ההתנסות , על התלמידים לשער מאילו סוגים של מצולעים משוכללים מתוך הרשימה הנתונה הם יכולים לבנות ריצוף . סביר להניח שחלק מהתלמידים יחשבו שאפשר לבנות ריצוף מכל סוגי המצולעים . בתחילת פעילות 8 יש דוגמה לדרך שבה יש לחקור את הריצוף במצולעים המשוכללים . בדוגמה זו משתמשים בריבוע ( מרובע משוכלל ) . התלמידים מכירים את הריבוע ויודעים שזוויותיו ישרות , אך כאן הם מתוודעים לעובדה זו בדרך שונה – על ידי חישוב המסתמך על הכלל שנלמד זה עתה : סכום הזוויות סביב כל קודקוד בריצוף הוא . 360 ° בדרך זו הם יחשבו גם את גודלי הזוויות של מצולעים משוכללים אחרים . הינה התשובות לתחילת הפעילות המופיעות גם בדוגמה הפתורה של ריצוף בריבועים חופפים : עם המורה . 8 ציפי ניסתה לרצף את חדרה באריחים שצורתם ריבוע . היא התחילה לרצף כך : « כמה זוויות יש סביב הקודקוד המודגש ? « מה סכום הזוויות סביב קודקוד זה ? 360 ° « השתמשו 90 בתשובות : 4 = 360 וכתבו תרגיל לחישוב הגודל של זווית הריבוע : האם קיבלתם זווית ישרה ? כן « עזרו לציפי לבדוק הצעות נוספות לריצוף . בכל סעיף נסו לבנות ריצוף המורכב כולו ממצולע משוכלל אחד לפי המבוקש , והשלימו .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר