עמוד:3

למשפחה , בחוברת זו יש ארבעה פרקים : הנה פירוט של כל אחד מהם . מספרים עשרוניים עד כיתה ד ' עסקו התלמידים במבנה העשרוני של המספרים השלמים . בפרק זה מרחיבים את העיסוק למבנה העשרוני של מספרים שאינם שלמים . אופן הכתיבה של מספר עשרוני מבטא את שיטת המבנה העשרוני . כאשר עוסקים במספרים שלמים בלבד , הספרה הימנית ביותר היא ספרת היחידות ; כשמרחיבים את השיטה למספרים עשרוניים , הנקודה העשרונית מבדילה בין השלמים במספר העשרוני ( משמאל לנקודה ) ובין השבר במספר ( מימין לנקודה ) . לימוד הנושא מתבסס על פעילויות בעזרת פסים עשרוניים . במארז האבזרים יש פסים שגודלם אחיד . מקצת הפסים מחולקים לעשיריות : ומקצת הפסים מחולקים למאיות : התלמידים לומדים לכתוב מספרים עשרוניים במילים ובספרות ולזהות את ערכי הספרות במספרים עשרוניים . כמו כן הם לומדים לעבור משבר פשוט למספר עשרוני . בפרק לומדים גם לחבר ולחסר מספרים עשרוניים , להשוות מספרים עשרוניים ולהציג אותם על ישר מספרים . ממוצע בפרק זה לומדים לחשב ממוצע של קבוצת מספרים . התלמידים לומדים את הנוסחה לחישוב הממוצע ולומדים גם להבין את משמעות הממוצע . התלמידים לומדים את משמעות הממוצע בעזרת בניית דיאגרמה שבה לכל מספר מציירים עמודה שגובהה מתאים לו . אחרי שהתלמידים בונים את הדיאגרמה , הם " מיישרים " אותה וכך מוצאים את הערך המתאים לממוצע . הנה דוגמה : ארבעה ילדים מנו את מספר הקלפים שלהם : לדניאל - 12 קלפים , לגבי - 7 קלפים , לחנן - 15 קלפים ולמאיר - 6 קלפים . חשבו כמה קלפים יש לכל ילד בממוצע . המשך

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר