עמוד:224

שלושת המכתבים הבאים מציגים את החלק האחר במשפחתו של מומי – את אביו ואת בת זוגו ניבה , את המתח בין האב הביולוגי לבן בן הזוג של האם , ואת משפחת הצופיות מול החלון בדירת האב . לאחר הקריאה כדאי להשלים פערים בטקסט , ולשאול למשל מה מומי מנסה להסתיר בחנות הגלידה ולמה . כדאי גם לאפשר לילדים להביע את דעתם בשאלות כמו : האם ילדים יכולים להיות אחראים להחלטות של הוריהם ? מה ילדים מרגישים ומה הם יכולים לעשות כשהחלטות הוריהם אינן לרוחם ? כדאי לאתר בטקסט מקומות המעידים על כך שמומי יוזם דברים . מה הוא יוזם ? למה ? מה הוא מצליח לשנות או לקדם ? במהלך הסיפור מומי פוגש אנשים בגילים שונים , במצבים שונים . כדאי להתבונן בתקשורת שלו עם האנשים האלה : אילו נושאים עולים בשיחה ? מי מוביל את השיחה ומי מאזין ? למה אנשים מבוגרים מאוד או בודדים מאוד מרגישים שהם יכולים לשתף אותו ברגשותיהם ? בהמשך הקריאה כדאי להציע לילדים להתבונן במגוון המשפחות שהסיפור מתאר : האם יש באמת משפחה " אידיאלית , " מושלמת , שהכול מתנהל בה על מי מנוחות ? האם משפחה שיש בה קשיים היא משפחה לא טובה ? האם אפשר תמיד לתכנן ולצפות הכול ? האם כשהורים מחליטים החלטות חשובות הם צריכים להתייעץ עם הילדים ? מי במשפחה אחראי על האווירה בבית – ההורים ? הילדים ? כל בני המשפחה ? אילו דברים טובים קרו למומי מאז התחיל לטפל בלולה הכלבה ? מדוע לדעתם שיתף את גב' שחף בעניינים פרטיים ואישיים כל כך ? האם בסוף הסיפור אפשר לומר על מומי שהוא מאושר ? לאחר קריאת הסיפור כדאי להפנות את תשומת לבם של הילדים לסגנון הכתיבה במכתבים . האם הם נשמעים " אמתיים" ( אותנטיים (? האם אפשר לזהות בכתיבה את הכותב-ילד ? במה ? ( ביטויים לא תקניים כמו " לולה גמרה להתחתן , " וביטויים של הלשון המדוברת כמו " כמעט עליתי על הראי" או " אם באת לארץ ותיכף הלכת להיות אחות . "( מה לדעתם היתרונות והחסרונות של כתיבה בסגנון כזה ? לריאיון עם נורית זרחי באתר " הפנקס : " http : // pinkas-ha . co . il ?/ p = 77 למידע ולסרטון על נורית זרחי באתר דףדף : http : // www . dafdaf . co . il / Details . asp ? MenuID = 2 & SubMenuID = 144 & PageID = 1682 & = Ot ז

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר