עמוד:104

. 1 הכרת הפיוט כסוגה ייחודית , היכרות עם לשון הפיוט המיוחדת והבנת משמעות המסר המועבר בו . . 2 לימוד אמצעיים ספרותיים המופיעים בפיוט כמו : אקרוסטיכון , חריזה , שיבוץ ( הסבר על המונחים בהמשך . ( . 3 טיפוח האזנה וצפייה יםממוקד יםומודרכ תוך הבחנה במאפיינים המוסיקליים של הביצוע . . 4 כתיבת קטע מידע הנבנה באופן הדרגתי מפרטי מידע הנאספים בתהליך הלמידה תוך הפגשת התלמידים עם פעולות אורייניות שונות השזורות לאורך הפרק : צפייה , האזנה וקריאה . . 5 יישום הידע שנלמד על הסוגה ועל מאפייניה באמצעות הכנת תוצר קבוצתי העוסק בפיוט אחר . הערות והצעות להוראת הפרק להלן הסבר קצר על שני אמצעים ספרותיים הנלמדים בפרק : אקרוסטיכון – שיטת כתיבה של פיוט או שיר , היוצרת בעזרת האותיות הראשונות של כל שורה או של המילים בשיר צירוף בעל משמעות : שם המחבר , המלה 'חזק , ' אותיות הא"ב ועוד . בימינו יש המשתמשים בשיטת האקרוסטיכון בכתיבת הקדשות או ברכות ליום הולדת , לבר מצווה או להזדמנויות דומות אחרות : האותיות בראשי השורות מצטרפות לשמו של בעל השמחה או לברכה שמברכים אותו " . שיבוץ – ציטוט של מילים או חלקי פסוקים מהמקרא ושילובם בפיוט . סרטון המציג אמנים מנגנים ושרים את הפיוט " ידיד נפש " פעילות 1 כפתיחה לשיעור תצפה הכיתה בסרטון בו מבוצע הפיוט " ידיד נפש " על-ידי " פרוייקט שמיים . " זהו ביצוע "צבעוני" הכולל מגוון אמנים המנגנים בכלי נגינה שונים , ועל כן עשוי ליצור עניין בקרב הילדים . הסרטון ערוך באופן שמאפשר לילדים לראות את כלי הנגינה ואת השלב שבו הזמרים מתחילים לשיר – זהו מידע שאמור לשמש את הילדים בהמשך הפעילות . עם זאת , אם מתעוררת תחושה של עייפות ו"שובע" בקרב התלמידים , אפשר לצפות ולהאזין רק לחלק מתוך הסרטון . 110 על-פי האתר של הספרייה הווירטואלית של מטח : http : // lib . cet . ac . il / pages / item . asp ? item = 8804 & str 1 = % D 7 % 90 % D 7 % A 7 % D 7 % A 8 % D 7 % 95 % D 7 % A 1 % D 7 % 98 % D 7 % 9 9 % D 7 % 9 B % D 7 % 95 % D 7 % 9 F & str 3 = & find = 1 & ex = 0 & docs = 1 & pic = 1 & sites = 1 & title = & all = 1 & x = 0 & y = 0

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר