עמוד:198

הערות והצעות להוראת הפרק פעילות 1 השיחה במשימה הראשונה אינה מניחה ידע מוקדם . היא נועדה לה-כניס את התלמידים לנושא הפרק באמצעות התבוננות קפדנית בציור ויותר מכך להראות שרק מתוך התבוננות בציור אפשר לספר את סיפורו של הציור כפי שהוא נראה למתבונן . התשובות יכולות להיות שונות : תמונה של אדם , מכחולים , פלטה , כן ציור , בד לציור , צבע שמורכב מקווים ונקודות . אם השיחה לא מתפתחת באופן טבעי אפשר לסייע בשאלות מנחות : חשבו מה המקצוע של האיש המצויר ? מה הם כלי העבודה שלו שנראים בתמונה : מכחולים , פלטה , כן ציור בד לציור . למה בתמונה דומה צבע הרקע ? מהי הבעת הפנים של הצייר ? האם אפשר לדעת אם הצייר צייר את עצמו או מישהו אחר . איך אפשר לדעת ? האם מישהו יודע מי הצייר ? מי המצויר בתמונה ? ייתכן שיהיו בכיתה תלמידים שפגשו את יצירתו של ואן גוך . ואן גוך הוא אחד הציירים שנכלל בסדרה לילדים " פגישה ראשונה עם גדולי האמנים בעולם " שכתב מייק ונציה וראתה אור בהוצאת כנרת . פעילויות 3-4 הקטע מהאנציקלופדיה " אביב " מספק מידע על ואן גוך . התלמידים יתבקשו להתייחס לעובדות ממנו במהלך הפרק כולו . בשלב זה חשוב לוודא שהבינו את הכתוב בו באופן כללי ( ולשם כך נועדה פעילות . ( 3 כמו כן , כדאי לוודא שתהיה שונ וּ ת בבחירת העובדות . במקרה שהתלמידים בוחרים בדיוק באותם הפרטים , יש להרחיב את היריעה במסגרת השיעור ולבקש מהם להצביע על עובדות נוספות . פעילויות 5-7 במטלות אלה התלמידים פוגשים מושגים שונים בתחום הצבעים . אפשר לשאול כמה שאלות על שני גלגלי הצבעים כדי לוודא שהם מובנים . לדוגמה : למה הסגול מופיע בין אדום לכחול ? איזה צבע משלים את הצבע הכחול ? אפשר לשאול גם על תחושות שצבעים מעוררים אצלם . פעילות 6 כדאי להציע לתלמידים לאסוף את כל המושגים הקשורים לעולם הציור שעליהם קראו בקטעים השונים ולרכזם באמצעות אחת מהדרכים האלה : רשימה במחברת , טבלה במחברת , מילון דיגיטלי , או יצירת פינה בכיתה שבה ירוכזו המושגים האלה . להלן רשימה של המושגים שהוזכרו עד כה : צבעים כהים , תחריטי עץ , טכניקת אמנות , התרשמות ; זרם , אימפרסיוניסטים , דיוקנאות , דוגמנים ; מריחות צבע , צבעים עזים , גוון , עוצמה ;

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר