עמוד:124

זיקה בין השיר לחייהם של בני האדם בארץ ? שתי השורות האחרונות בשיר מחזירות את תשומת הלב לקבוצה חלשה אחרת , שתגובתה לגשם הפוכה ; " בכי הית וּ ש וקנת הנמלים . " כדאי לשאול את הילדים על הסיבה לתגובות אלה , ולסיים בהתבוננות בהיבט ההומניסטי-אוניברסלי שהשיר רומז עליו : לצד קהל המרוצה משינוי , תמיד יימצא מיעוט חלש שהשינוי פוגע בו . הבכי , ולא שמחת ההוללים , הוא המסיים את השיר . שיחה קצרה בכיתה סביב השאלה " למה לדעתכם בחרה המשוררת לסיים כך את השיר " ? תעניק לתלמידים הזדמנות ללבן ולבטא את עמדותיהם . הפרק " על עתיד ועתידנות " ( עמוד 126 בספר הלימוד , כרך ( 1 נושא הפרק הפרק עוסק בעתיד : התלמידים ייפגשו עם תחזיות , מחשבות וחלומות שיש לבני אדם על העתיד . הם יקראו כתבות , ידונו בהן , יסכמו ויציגו את מה שקראו , יעסקו בהבדלים בין עובדות , השערות וניחושים , וגם יכתבו על החיים בעתיד כפי שהם מדמיינים אותם . הפרק נע מן הכלל אל הפרט : הכתבה הפותחת מציגה את הנושא הרחב של עתידנות ואפשרויות חיזוי העתיד ; שלוש הכתבות הקצרות שאחריה עוסקות בתכנון ערי העתיד ובפנים השונות שלהן ; הפעילות המסכמת היא כתיבה על בתי הספר ועל התלמידים בעתיד . מטרות הפרק מטרות תוכן חשיפה לנושא העתידנות כתחום דעת וחיבורו לעולמם ולדמיונם של הילדים . מטרות הבנה , הבעה ולשון . 1 קריאה ועיבוד מידע , תוך מתן תשומת לב למאפיינים שונים של כתבות ( תת-הסוגה שבה עוסק הפרק . ( . 2 פעילויות המכוונות ומעודדות חשיבה מסדר גבוה , במיוחד כאלו העוסקות באבחנות בין ידיעה להשערה ולניחוש , ובאבחנות בין קביעת עובדה , הצבת שאלה והבעת דעה . . 3 שחרור והפעלה של הדמיון , והנחייה לעבר יצירת שיח יצירתי , בדיבור ובכתיבה . כל ההיבטים שלובים זה בזה ומזינים זה את זה ( דוגמה בולטת במיוחד אפשר למצוא בפעילות הכתיבה השנייה של הפרק , שבה מתבקשים התלמידים " לשתול" פרטי מידע שלמדו בתוך הטקסט שהם כותבים . ( עוד על המטרות של הפרק אפשר לקרוא להלן , בקטעים העוסקים בחלקיו השונים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר