עמוד:223

בן תשע , אל שכנתו , גב' שחף , שנסעה לחוץ לארץ והשאירה בביתה את הכלבה לולה . מומי קיבל על עצמו להוציא את לולה לטיולים מדי יום , ובמכתביו לשכנה הוא מדווח על שלומה של הכלבה , אך בהיותו ילד צעיר החווה מצב משברי במשפחה – גירושי הוריו וכניסת בני הזוג החדשים שלהם לחייו – הוא מספר על עצמו , על הסתגלותו למצב החדש , על רגשותיו ועל מחשבותיו ; לפיכך , המכתבים של מומי לגב' שחף נקראים כפרקי יומן אישי מאוד . הנושא המרכזי בספר הוא המשפחה על מגוון משמעויותיה , " מתוך הבלטת המתח בין שאיפת הילד-הגיבור לעולם משפחתי מגונן ובטוח שעליו יוכל לסמוך , לבין היעדר ביטחון ויציבות במערכות המשפחתיות שסביבו , בשל פרידה ומוות" ( שם . ( מומי כותב במכתביו על הוריו , על הניסיון של אמו לבנות זוגיות חדשה שאינו עולה יפה , על המשפחה החדשה של אביו ועל הציפייה לתינוק . הוא מספר על סוגיית התשלום של דמי מזונות עבורו , כשהוא עצמו מושא לוויכוחים ולשאלות של אחריות הורים לילדיהם . מומי מספר גם על משפחות אחרות סביבו : משפחתו של ד"ר וייזל המטפל בכלבה לולה , משפחתו הגדולה של יואב חברו הטוב , משפחתה של השכנה הקשישה ורדינה פורר ומשפחתו של מר בלום , בעל חנות הפרחים . מהחלון בדירת אביו מומי צופה במשפחת צופיות המקננת בסמוך , וכותב כי " אבא אמר שמצאנו 'משפחה מאושרת " ' ( עמ' , ( 14 אבל מגלה שגם בעולם בעלי החיים יש קשיים בחיי המשפחה ובהורות : " קשה לסדר את החיים שיהיו כמו שרוצים , אפילו אם יש כוונות טובות" ( עמ' . ( 14 במהלך הסיפור מומי מעורב בהקמת משפחה : הוא היה שותף בזיווגה של הכלבה לולה לכלב של ד"ר וייזל , טיפל בלולה שהתעברה , נכח בהמלטה וטיפל בגורים עד שנמצאו להם בתים מאמצים . בתוך כך למד הרבה על אחריות ועל התמדה , על רגישות , על אמפתיה ועל חמלה . ציר נוסף בסיפור הוא הטיפול של מומי בסחלבים של גב' שחף ושל מר בלום , בעל חנות הפרחים . " הסחלבים משמשים מטונימיה המשקפת את מורכבות הטיפול במשפחה : לגדל – לכאורה פשוט , אך להגיע לפריחה נפלאה – לא קל" ( שם , עמ' . ( 22 מומי הוא ילד סקרן , רגיש מאוד ומודע מאוד לעצמו , קשוב לאנשים סביבו , נותן את דעתו על מה שהוא רואה , שואל שאלות ומסיק מסקנות . מתוך כך הוא לומד להכיר את השטחים שבין השחור למושלם , בין הרע לאוטופי , ומבין יותר את העולם האמתי ; על אף קשיים , שינויים לא צפויים ואילוצים קיימת האפשרות האופטימית לתת ולקבל אהבה ולראות את הטוב . בספר 44 מכתבים של מומי לגב' שחף . הקצרים שבהם אורכם שורות ספורות , והארוכים נפרשים על פני עמודים אחדים . כדאי לקרוא בכל פעם שלושה ארבעה מכתבים הקשורים לנושא או לסוגיה אחת . ארבעת המכתבים הראשונים , למשל , עשויים להיות חטיבה ראשונה בקריאה : הם מציגים את מומי ומאפשרים לקוראים להכיר היבטים באופיו וחלק ממשפחתו . אחרי הקריאה כדאי לשוחח עם הילדים על דמותו של מומי לאור התפקיד שלקח על עצמו ועל רקע האווירה המתוחה בבית שגורמת נוכחותו של דרור , בן זוגה של האם . איך מרגיש מומי כעד לעימות בין שני המבוגרים בבית ? האם מומי צריך ויכול לעשות משהו כדי לשנות את האווירה ? מה דעתם של הילדים על מה שאמרה אמו של מומי – " צריך לדעת להתמודד עם דברים קשים ולא לברוח" ( עמ' (? 9

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר