עמוד:202

ציורי דיוקן ואן גוך הרבה לצייר את עצמו . הוא צייר יותר מ-30 פעם את הדיוקן העצמי שלו . בפרק מוצגים ארבעה דיוקנאות שלו הכלולים בתצוגה של מוזיאון ואן גוך בפרויקט האמנות של גוגל . פעילות 4 פעילות זו על תתי הסעיפים שבה נועדה לעורר חשיבה על ציור של פני אדם , וזאת כהכנה להתבוננות בדיוקנאות . הפעילות מוצעת כפעילות קבוצתית , כדי ליצור שיח בין התלמידים בנושא שאין בו תשובה נכונה . התלמידים מוזמנים להביע את דעתם ולהציג את אופן ההתבוננות והחשיבה שלהם . חשוב להנחות אותם להקשיב לדברי האחרים ולהתרשם מהשונות הבין-אישית . הפעילות מכוונת להיבטים של ציור דיוקן הן מצד המצייר והן מצד המתבונן . כדאי לציין בפני התלמידים שניתן לצייר דיוקנאות לפי תצלומים , באמצעות התבוננות בדוגמן / ית ( מודל , ( או מתוך הזיכרון . פעילות 5 ההתבוננות בציורים תיעזר במושגים שנלמדו . שימוש בצבעים – צבעים נאמנים למציאות או צבעים שמתארים אווירה , צבעים כהים או בהירים , משלימים , חמים קרים ועוד . יכול להיות שהפנים יהיו בצבעים חמים ופרט אחר בצבעים קרים ( הבגד , הכובע . ( האם הצבע מרוח בצורה אחידה או שהוא נראה כמו הטחות של צבע ? האם הרקע מנוגד או דומה ? האם יש קווי מתאר ברורים או שחלק גולש לחלק אחר ? האם אפשר לשער אם הציור צויר בקיץ או בחורף ? מה היה מצב רוחו של הצייר ועוד . פעילות 5 ב הכתיבה החופשית של מונולוג מפי הדיוקן מאפשרת לתלמידים לבטא השערות ורגשות העולות מהתמונה . פעילות הסיכום דיגיטלי בפעילות הסיכום , שהיא למעשה פעילות פתוחה למדיי , התלמידים מתבקשים לבחור מתוך המוזיאון מספר קטן של תמונות על-פי רציונל שיחליטו עליו . הדרישה היחידה היא שהתלמידים יגדירו את הגורם שלאורו בחרו את התמונות . נוף , אנשים , תמונות כהות , תמונות בהירות , תמונות אהובות – כל אלה ורבים אחרים הם גורמים מארגנים אפשריים . כדי להגדיל את אפשרויות הבחירה צורפו להסברים עוד כמה קטעים מהמכתבים שכתב ואן גוך לאחיו תיאו . את התערוכות השונות אפשר להציג בכיתה על גבי המחשב הכיתתי . אפשר לבקש מהתלמידים הקהל – להעריך את ההסברים השונים מבחינת עניין , מידע , בהירות דיבור , שימוש נכון במושגים שנלמדו . אפשר להציע לתלמידים לבחור בין כתיבה על אודות הציורים שבחרו לבין הקלטה של הטקסט .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר