עמוד:143

עלון מידע ושם ניתן להרחיב יותר . אך הדבר עומד כמובן לשיקול דעתם של המורים בהתאם לכיתה ולהתפתחויות המתרחשות בעת העבודה על הפרק . הצעה לפעילות נוספת – הופכים נקודות למשפטים אפשר לתרגל עם תלמידים מתקשים , או עם כלל הכיתה , הפיכת מידע המובא בנקודות למשפטים שלמים . אפשר לנסח את הפעילות באופן הזה : בעלון שבעמוד 26 חלק מן המידע מובא בנקודות ( ולא במשפטים . ( בחרו 3 נקודות , וכתבו אותם כמשפטים שלמים . היעזרו בדוגמאות . דוגמאות : . 1 דרגת קושי : בינוני משפט שלם : דרגת הקושי של הטיול היא בינונית . . 2 אזור בארץ : הכרמל משפט שלם : האזור בארץ שבו יתקיים הטיול הוא הכרמל . פעילות 8 עלון מידע במהותו מכיל חלקים הקשורים בנושא העל , אך אינם תלויים בהכרח זה בזה ואינם חייבים לבוא בזה אחר זה . למשל ה פּ סקה שכותרתה " אתרים נוספים באזור " יכולה להופיע גם לאחר תיאור המסלול . כך גם ה פּ סקה " כללי התנהגות בשמורת טבע , " שמהווה מעין נספח לעלון , יכולה להופיע בסוף . העבודה בזוגות מזמנת סיעור מוחין בנושא של טקסט מורכב , שבמסגרתו יתאפשר לכל אחד מבני הזוג להכיר נקודת מבט שונה משלו וכך להגיע להחלטה רחבה ומבוססת יותר . התלמידים יכולים להוסיף לעלון תמונות המציגות חלקים מהמסלול – למשל , תמונה של פתח המערה או תמונות של אתרים נוספים באזור המוזכרים בעלון . כמו כן הם יכולים אולי לציין מקומות שניתן לסעוד בהם או מקומות שאפשר לשתות בהם מים . שמים לב ללשון ההוראות פעילות 13 סעיף ב – ניתן לנסח את הכללים גם כך : " אל תפגעו בדומם , בחי ובצומח " ! סעיף ג - הכלל יוצא הדופן הוא " שמרו על ניקיון השמורה " . לעומת יתר הכללים שעשו שימוש בשם הפעולה , כאן נעשה שימוש בלשון ציווי . רצוי לשבץ בשיחה עם התלמידים את המונחים הלשוניים האלה : ' שם פעולה , ' 'שם פועל ' ו ' דרך הציווי . ' יש לוודא כי התלמידים מבינים את ההבדל בין פועל לשם פעולה . פעילות 14 קטעי המידע על עטלף ה פּ רות ועל הדבורנית המעשירים את הקוראים תורמים ליצירת עניין בעלון המידע . כמו כן , הם מאפשרים את זיהוי החיה והצמח ואף מספקים מידע חשוב למטיילים שרוצים להיכנס למערות ( על כך שאלה בהמשך ) ולמי שרוצים לראות בזמן את פריחת הדבורנית . פעילות 17 סעיף ב – תפקידה של ה פּ סקה השנייה הוא להרחיב / להעשיר בנושא דבורים זכרים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר