|
עמוד:134
הסיפור " דודה יוספינה נשארת באסם " מופיע בקובץ הסיפורים " הכורסה המתנדנדת " ( הקיבוץ המאוחד תשל . ( "א הסיפור עוסק בדודה ובאחייניתה , עולות חדשות המגיעות ליישוב כפרי ותיק בארץ . הקליטה במקום החדש איננה פשוטה וכרוכה בהתנגשות בין עולמות : האחיינית עמליה מנסה למצוא את מקומה בחברת הילדים החדשה , ודודה יוספינה , המסרבת לוותר על זהותה ועל תרבותה ( המיוצגות באמצעות החפצים שהביאה מביתה הקודם , ( מוצאת את עצמה במאבק עם ועד הכפר . כמו במעשיות , כשהעימות מחריף , הטבע מתערב : גשם זלעפות מציף את הכפר , מנתק את החשמל ומשבית את המאפייה . רק בזכות התנור הישן של הדודה יוספינה האופה מצליח לאפות את הלחם , והכפר ניצל מרעב . הסיפור מסתיים בפיוס מרגש בין אנשי הוועד לדיירות החדשות . הסיפור מאפשר לתלמידים להתבונן במפגש בין תרבויות המלווה כל הגירה ( כולל עלייה ארצה , ( להבין את הקשיים בהסתגלות לתרבות חדשה ולערכים חדשים , ואת הצורך של המהגרים בהכרה בזהותם , בשונות שלהם ובחיים שהיו להם במקום שעזבו . הסיפור מדגיש ערכים הומניסטיים כמו חמלה ופיוס , את הנכונות לגשר על פערים ולהתגבר על מחלוקות , את התפיסה המדגישה את המשותף לבני האדם באשר הם ואת המחויבות של בני אנוש אלה לאלה . פעילות 1 " "יוספינה ( גרסה עברית לשם אירופי-המרכז " יוזפינה ( " שהוא הגרסה הנקבית של " יוסף , " נגזר מהשורש י-ס-פ שמשמעותו צירוף משהו או מישהו לדבר אחר או לדברים אחרים . דודה יוספינה אוספת ואוגרת חפצים ושומרת אותם ברשותה אף שאינם מתאימים לחייה החדשים . התלמידים יזהו את הקשר בין הדמות הנושאת את השם הזה לבין משמעותו המילולית . פעילות 2 בשיחה כדאי להעלות את מגוון ההתמודדויות של העולים החדשים בתחומים שונים : למשל הקושי לרכוש שפה חדשה בגיל מבוגר ולהשתמש בה ביעילות , הקושי בהכרת זכויותיהם וביצירת קשר עם מוסדות כמו רשות מקומית , מרפאה , בית ספר , הקושי במציאת מקום עבודה מתאים ובהוכחת היכולת לעבוד במקצוע הקודם והקושי בהיכרות עם מנהגים ומוסכמות חברתיות . התלמידים יוכלו לספר מניסיונם במשפחה או מסיפורים שקראו . בכיתה שיש בה עולים או בני עולים כדאי לשלב סיפורים אישיים , ואפשר גם להזמין מבוגרים ממשפחות התלמידים שחוו עלייה מוצלחת כדי שיספרו על הסתגלותם למקום החדש . פעילות 3 סעיף א – התלמידים פוגשים בסיפור מילים לא מוכרות רבות . הבנת מילים בהקשר היא מיומנות חשובה החיונית להבנה ראשונית של הטקסט . בפעילות זו התלמידים ינסו את כוחם בהבנת מילים לא שכיחות כמו מחם ( תה , ( נ וּ ל ( אריגה , ( כיבוש ( מלפפונים , ( שק ( י וּ טה ) וכיוצא באלה . ההקשר שבו נאמרות המילים הללו והמילים שלפניהן ושלאחריהן יסייעו לילדים לשער את פירושיהן . לא כל מילה בטקסט חשובה להבנתו , וכדאי להרגיל את הילדים לשער את משמעותה של מילה על-פי ההקשר שבו היא מופיעה או לפי " מילים שכנות , " להתקדם בקריאה , ולהיעזר במילון רק כשהמשמעות המשוערת איננה מתקבלת .
|
|