עמוד:72

. 3 למי הכוונה במלים " כלי" ו"אומן" בשורות ? 10-11 מה בעצם אומר האיש לרבי אלעזר ? ( הוא אומר לו להפנות את טענותיו על ה"פגמים" בבריאה למי שאחראי עליה , במקום להתעמר בברואים עצמם . מדבריו המרים של האיש עולים כעס ועלבון וגם מתחוור מהם שנטל כיעורו כבד עליו . ( אחרי הבירור הזה אפשר להזמין את התלמידים לקרוא בקול את הסיפור פעם נוספת בחלוקה לדמויות . פעילות 5 כמה נקודות שיכולות לשמש חומר למחשבה : לאירוע של מחילה יש לא אחת השפעה על המארג החברתי הרחב : כשהורים מוכנים לסלוח זה לזה , ילדיהם מושפעים מכך ; כשתלמידים סולחים זה לזה , האווירה בכיתה מושפעת מכך ; כשהאיש שנעלב מרבי אלעזר מוכן לסלוח לו , מ וּ שב הסדר החברתי ( מעמדו של הרב , סמכותו בעיני אנשי העיר ) על כנו . האם הוגן להפעיל לחץ חברתי על מי שנעלב כדי שיסלח למי שפגע בו , וזאת כשהוא עדיין אינו מוכן לכך ? לפעמים קשה לאדם לסלוח כי הוא רואה בכך אקט של כניעה או ויתור . האמירה " בשבילכם אני סולח לו" יכולה גם לשמש מוצא של כבוד לאיש הנעלב . פעילות 7 אם לתלמידים אין סיפור כזה , אפשר להזמין אותם לכתוב סיפור אישי אחר שיש לו משמעות עבורם , הנוגע לנושא הסליחה . כדאי לבקש מהתלמידים לקרוא את סיפוריהם בכיתה , או לשתף בסביבת שיתוף כיתתית בעבודה עם תלמידים מתקשים , כדאי להציע להם " פיגומים" לכתיבה , למשל -היזכרו במקרים שבהם פגעו ברגשות שלכם – חברים , הורים , אחים , מבוגרים אחרים ... האם ביקשו מכם סליחה ? האם היה קל לסלוח ? וכשאתם פגעתם במישהו – ביקשתם סליחה ? ואם לא – איך הרגשתם בכל פעם שחשבתם על מה שעשיתם ? פעילות 8 . 1 בשלב הראשון של העבודה מזומן לתלמידים דיון עקרוני-פילוסופי : הרמב"ם ביקורתי מאוד כלפי מי שאינו מוכן למחול , וקורא לו " אכזרי . " הוא תובע ממנו לא רק להיענות לבקשת המחילה , אלא להיענות לה היענות מלאה , בלב שלם וברצון וללא רגשי טינה . הקבוצה מוזמנת לנהל דיון על הדרישה הזו : האם אינה תובענית מדי ? האם אינה מתעלמת מרגשותיו של הנעלב ומתחשבת רק בעולב ? האם זה לגיטימי לדרוש מהנפגע להתעלות כך על עצמו ועל מה שקרה לו ? איזו מטרה יכולה להיות לדרישה החמורה הזו – אולי היא יכולה לעזור גם לנפגע להמשיך הלאה ולא לגרור עמו את העוול שנגרם לו ? . 2 בשלב השני , לאור כל השיחות , הפעילויות וההתבוננות העצמית שליוו את הפרק , התלמידים מתבקשים ליישם את התובנות שהסיפור עורר בהם ולגבש עמדה על התנהגותו של " המכוער . " פעילות 9

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר