עמוד:62

הנחיות כלליות לפרקי הספר לכיתה ה רצף ההוראה בספר הספר על שני כרכיו בנוי כדי לשרת את צורכיהם של כל המורים וכל התלמידים ואת מטרות החינוך הלשוני . לכן אפשר ואף רצוי שהמורים יפעילו שיקול דעת בבחירת הטקסטים והפעילויות העומדים לרשותם . פרקי הנושא – הספר הוא מודולרי : אפשר להקדים פרק אחד לפרק אחר , ואפשר אף לדלג על פרק מסוים ; עם זאת , הרצף שבו סודרו פרקי הנושא בספר הוא הרצף המועדף , בין השאר , משום שפרקי הנושא סודרו בהתאם לציר של לוח השנה , החגים והמועדים . כהכנה לקראת עבודה על פרק מומלץ לבדוק את הסוגה הנלמדת ( לקרוא עליה בתכנית הלימודים , ( לעיין בטקסטים ובפרק עצמו , ולקרוא את הנאמר בהקשר לכל פרק במד"ל המפורט לפרקים – שם ניתן למצוא את הגדרת המטרות לכל פרק , הסברים לחלק מן הפעילויות והצעות להרחבות . ככלל , סדר הפעילויות סביב טקסט הוא כזה : קריאת הטקסט מתוך שימת לב לתוכנו ולמאפייניו , טיפול באוצר המילים של הטקסט לפני הקריאה או אחריה , פעילויות הבנה של הטקסט לפי ממדי ההבנה השונים , פעילויות הבעה בכתב ובעל-פה , פעילויות לשון העוסקות במאפיינים לשוניים של הסוגה , ולבסוף פעילות " תוצר . " קריאת הטקסט יכולה להתבצע על ידי המורה או על ידי התלמידים בהתאם לטקסט ולשיקולי הדעת של המורה . קריאת טקסטים ספרותיים מומלץ לשלב קריאה בקול וקריאה עצמית דמומה על מנת להבטיח כניסה משותפת של כל התלמידים בכיתה אל נבכי הטקסט וכדי לזמן התחלה של שיח בכיתה סביב חוויית הקריאה . שירים האזנה לשורות השיר הנקראות בהגייה נכונה , מתוך שימת לב לאוצר המילים , לחריזה , למקצב ולמרכז הכובד של כל שורה או בית היא חוויה מכוננת , מרגשת ומסקרנת , שילדים יכולים לחוות כשמבוגרים קוראים באוזניהם . אפשרות אחת למפגש ראשוני של התלמידים עם השיר היא דרך הקשבה לקריאה הקולית שלו מפי המורה לפני שהם קוראים אותו בעצמם . בדרך זו הם יוכלו להתמקד בחוויית ההאזנה , בצלילי המילים , באינטונציה ובמשמעות ולהעניק תשומת לב מרבית לחריזה ולמקצב בשיר . לחלק מהטקסטים מצורפת הקלטה של קריינות מקצועית וכדאי להשתמש בה ( רלוונטי לספר בפורמט הדיגיטלי . ( עם זאת , ילדים בכיתה ה יכולים להתנסות בקריאה ראשונה של שירה בעצמם . 105 משרד החינוך ( תשע . ( "ד-2013 חיים באי – קוראים את הספר " האי ברחוב הציפורים" מאת אורי אורלב .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר