עמוד:171

ג . חוזק ותקפות של טיעונים – האם מה שמוצג כטיעון משכנע הוא אכן כזה ( למשל : האם התנהגות פסולה של מבקרים בגני חיות אכן מלמדת שלגני חיות אין ערך חינוכי ? וראו בהמשך בפעילות . ( 8 ד . אמצעים רטוריים – שימוש בתארים מעצימים , הכללות , הסכמה לדברי היריב כבסיס להתנגדות לו ועוד . . 2 חידוד הרגישות לעמדה הניטראלית או הניטראלית לכאורה של הדובר . . 3 טיפוח של שיח כתוב מורחב : כתיבת טיעון מנומק הנתמך בדוגמאות ובציטוטים מתוך הטקסט . . 4 התנסות בתהליך חקר מתמשך בקבוצות . הטקסט " האם צריך גני חיות , " ? מאת נטע אחיטוב ( כתבה מעובדת ומקוצרת עלפי עיתון " הארץ ( " מכתב ( מאמר ) תגובה לכתבה , מאת שי דורון ( טקסט מעובד ומקוצר על-פי עיתון " הארץ ( " " צער בעלי חיים" הסוגה והמטרה החברתית כתבה לשם טיעון ושכנוע מכתב ( מאמר ) תגובה לשם טיעון ושכנוע טקסט מידעי לשם מידוע תיאור והסבר עולם השיח עולם השיח של תקשורת ההמונים עולם השיח של תקשורת ההמונים עולם השיח של המקורות היהודיים הערות והצעות להוראת הפרק " האם צריך גני חיות / " ? מאת נטע אחיטוב ( כתבה מעובדת ומקוצרת על-פי עיתון "הארץ ( " לאחר קריאת הכתבה , ואם עולה הצורך לברר את הבנת הנקרא בירור ראשוני , אפשר לשאול את התלמידים באופן כללי בלבד על עמדתה של הכותבת לגבי סגירת גני חיות ועל הטיעונים שהיא מביאה . בהמשך הפרק יבחנו התלמידים את השאלות האלה ביתר פירוט . פעילות 3 מטרת השאלה היא לפתח רגישות של התלמידים לכך שעל אף הניסיון להציג גם את עמדתם של גני החיות , יש בכתבה עמדת דובר ברורה : עמדתה של הכותבת מופיעה בפתיח , היא ניכרת במשקל הרב ובבולטות שהיא נותנת לטיעונים בעד סגירת גני החיות , והיא משתמעת גם מההיגד שלה על גני החיות ה " מנופפים" בטיעון שלהם . כדאי לקשר את השיחה הזו לשיחה שלפני הקריאה , להזכיר לילדים דברים שאמרו שם , ולשאול אותם על תחושתם עכשיו , לאחר קריאת הכתבה – האם הם מזדהים עם הדברים , מתקוממים נגדם , מופתעים מהם וכדומה . פעילות 5 שמות התואר – " מחפיר , " " עלובים ואכזריים , " " קטנים , " " דלה ועלובה , " " בסיסית " ( בהקשר לסביבת המחיה של בעלי החיים , ( " צרים וחשופים , " " אחיד " ( בהקשר למבנה הכלובים )

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר