עמוד:97

קנה עץ זית וגם אטד וברוש ( עמ' 57 בספר הלימוד , כרך ( 1 נושא הפרק : בפרק זה פוגשים התלמידים שלושה טקסטים שמשווים , בגלוי או במשתמע , בין תכונות ואופני-קיום של עצים או שיחים מסוימים לבין אלו של בני אדם . בפרק נעשה שימוש בייצוגים ויזואליים ( תצלומים וציורים ) כדי לזמן חוויה ישירה , עשירה ובלתי אמצעית של האיכויות המאפיינות את הזית , את הקנה ואת הברוש ושאר העצים במשל יותם – איכויות שבהן עוסקים הן השיר והן המשלים . התלמידים יחקרו את מוסר ההשכל המצורף למשל , יעלו טיעונים נגדו ובעדו , וינסחו את עמדתם בכתב . בסוף הפרק יוזמנו לשחרר את הדמיון היצירתי שלהם ולכתוב בעצמם . מטרות הפרק מטרות תוכן המשל והשיר שבפרק מבטאים התנהגויות חברתיות שונות ומאפשרים דיון בסוגיות ערכיות-חברתיות ואישיות . מטרות הבנה , הבעה ולשון . 1 עידוד של קריאה ביקורתית ושל חשיבה ביקורתית המשלבות העלאה של השערות עם שיח חופשי יצירתי . . 2 עיסוק על דרך ההשוואה במאפייני-עומק של סוגה ( משל ושיר . ( לדוגמה : בעבודה על המשל מוקדשת תשומת לב למוסר ההשכל וליחסו אל גוף המשל , לאוריינטציה הדידקטית שלו ( פעילויות ( 8-7 ולמאפיין העיקרי שלו – השוואה והקבלה בין עולם החי , הצומח והדומם לבין העולם האנושי ( פעילויות . ( ו-7 5 בעבודה על השיר מוקדשת תשומת לב למטאפורות ולדימוים , לסתירות ולניגודים החיים בתוך השפה השירית ומעמיקים את המשמעות שלה ( פעילות , ( 4 וכן לעובדה שבשיר זה וגם בשירים וידויים ככלל מבוטאת חוויה אישית ורפלקטיבית של הכותב ( פעילויות 6- . ( 7 . 3 ההעמדה של השיר והמשלים זה מול זה מזמנת התנסות נוספת בחשיבה ביקורתית : היא חושפת את העובדה שביסוד כל טקסט מצוי כותב או כותבת , שנקודת המבט שלהם , עולמם האישי שלהם ועולמם הלשוני רשומים בטקסט . כל כותב וכותבת בוחרים על מה לדבר , מאיזו זווית ובאיזה אופן . . 4 עידוד ותמיכה בשיח מורחב – דבור וכתוב הן באמצעות דיונים המזמנים הבעת דעה אישית מנומקת מתוך הטקסטים , והן באמצעות תרגיל הכתיבה שבפעילות המסיימת המתמקד בתהליך הכתיבה . התהלוך יאפשר לתלמידים להתבונן על החוויה שלהם , להקשיב לה ולדייק אותה – כל זאת לפני שהם מתחילים לכתוב עליה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר