עמוד:148

השיר " אם פעם אטוס לפריס" מאת אורי אורבך , מתוך : " באיזה שבט אתה" הוצאת בית אל , 2004 שיר עולם השיח של הספרות לטיול בארץ ערך משמעותי בהכרת הארץ ובחיזוק הקשר והשייכות ההיסטורית שלנו אליה . ההתבוננות בסלעים ובערוצי הנחלים , בצמחים ובבעלי החיים וכן בצורות הנוף הרבות והשונות , הפרושות על פני ארץ כה קטנה , מעוררת בנו הערכה לארצנו הקטנטונת- " מעט המכיל את המרובה , " והכרה ביופי הבריאה בבחינת " מה רבו מעשיך ה ' כולם בחכמה עשית " ( תהילים ק " ד כ . ( ד " הטיול בשבילי הארץ וההכרות האישית עם המקומות הנזכרים בתנ " ך ובהיסטוריה היהודית , מקומות בהם התרחשו אירועים משמעותיים בתולדות עמנו , מעמיקה ומחזקת את הקשר שלנו לאדמתה . באמצעות הטיול , אנו ממשיכים את דרכו של אברהם אבינו , אשר נצטווה על ידי הקב " ה : " קום התהלך בארץ לארכה ולרחבה כי לך אתננה " ( בראשית יד יז . ( בנוסף , זוכה המטייל בארץ לשכר , עפ " י דברי הגמרא ( כתובות קי : ( א " " כל המהלך ארבע אמות בארץ ישראל מובטח לו שהוא בן עולם הבא . " עלון מידע בנוגע לטיול ברכס אצבע עלון מידע זה הוא תת-סוגה הכוללת טקסט מידע שיכול להכיל בתוכו גם מילים או משפטים שמטרתם לשכנע את הקוראים לצאת לטיול . העלון כולל גם טקסט מפעיל הנותן הוראות הגעה או הוראות מנחות לביצוע המסלול . בעלונים רבים משלבים גם אמצעים חזותיים שנועדו להבהיר , להדגים , לארגן ולהמחיש את המידע המוצג בהם וכן למשוך את המתבוננים . בעלונים יש גם שימוש באייקונים המייצגים מידע בעזרת סמל ויזואלי קטן , כגון " טיול למיטיבי לכת , " " תחנת מודיעין . " האמצעים החזותיים בעלון מידע זה הם מפה ותצלומים . הצעה לפעילות מקדימה כפתיח לפרק או לפני סיומו – הכרת עלוני מידע : התלמידים יאספו עלונים שונים , יעיינו בעלוני מידע של טיולים , של מוזיאונים ושל אתרים , וישימו לב למבנה העלון – מה יש בו ? מה מודגש ? לשם מה ? כיצד הוא מעוצב ? ועוד . פעילות 5 מטרתה של ה פּ סקה כפולה : היא גם מנסה לשכנע את הקוראים לקרוא על המסלול וגם מסכמת עבורם את המידע על המסלול . פעילות 6 מטרת המידע בטור הימני היא לתת מידע קצר וראשוני שעוזר לאנשים להחליט האם הטיול מתאים להם או לא . מקבץ הנקודות הראשון משמש מעין אמצעי לסינון מסלולי טיול . כדאי לבקש מן התלמידים לתת דוגמה שתמחיש מדוע חשוב שחמש הנקודות יופיעו בהתחלה . למשל , אם משפחה שיש לה ילדים מתחת לגיל 5 רוצה לצאת לטייל ברכס אצבע , המידע הראשוני יכוון אותה לגבי התאמתו או אי-התאמתו של הטיול למשפחה . אם הנתונים לא מתאימים למי שמחפשים מסלול טיול , הם יכולים לעבור לקרוא על מסלול אחר וכך הלאה בלי להתעמק יתר על המידה בפירוט שמובא מאוחר יותר בטקסט . זהו אמצעי חסכוני מבחינת המידע שהקוראים צריכים לקרוא .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר