עמוד:94

הטקסט מדליה : מאתיופיה לירושלים , בעיצובם של יוסף אליאס ואלמו אישטה שלוש תמונות מחייהם של יהודי אתיופיה הטקסט המידעי " חג של געגועים" ( מעובד על- פי " חג הסיגד " מתוך הספרייה הווירטואלית של מטח ) " שיר החסידה , " מאת חיים אידיסיס הסוגה והמטרה החברתית טקסט חזותי לשם הנאה ולמידה טקסטים חזותיים לשם הנאה ולמידה טקסט מידע לשם מידוע , תיאור והסבר שיר למטרות שיתוף ןהנאה עולם השיח עולם השיח של תקשורת המונים עולם השיח של תקשורת המונים עולם השיח העיוני עולם השיח של הספרות הערות והצעות להוראת הפרק מדליה " מאתיופיה לירושלים " ותמונות מחיי יהודי אתיופיה פעילות 1 הפרק נפתח במידע קצרצר על חג הסיגד ובהתבוננות במדליה ובתמונות . מומלץ לשאול את התלמידים אילו סוגי מדליות הם מכירים , או להבהיר כי מדליות ניתנות לא רק בתחרויות ספורט אלא מונפקות גם לרגל אירועים מיוחדים . כדאי להפנות את התלמידים למילון כדי שיבררו איזה פירוש מתאים למדליה " מאתיופיה לירושלים " וינמקו על-פי מה קבעו זאת . מדליה – " מטבע מיוחד הניתן למישהו כציון לשבח על מעשה טוב או אמיץ במיוחד או כפרס בתחרויות ספורט " . ] הממשלה [ " מנפיקה מדי פעם מדליות זיכרון מיוחדות לרגל מאורעות חגיגיים . " התבליטים משני צדי המדליה " מספרים " את סיפורה של קהילת יוצאי אתיופיה ומצביעים על הקשר שלה לירושלים . התבוננות בהם מאפשרת להכיר את הסיפור הזה . בגב המדליה מתוארים החיים בכפר ומופיע הכיתוב " מרחוק ישתחוו לירושלים הקדושה . " במרכז המדליה ניתן לזהות את בית התפילה של הכפר וסביבו את הקס – איש הדת , נול וכדים המציינים את מלאכת האריגה והכי וּ ר שבהם עסקו יהודי אתיופיה ואת העלייה להר עם אבנים על הראש בחג הסיגד . סביר להניח שהתלמידים לא יזהו מיד את כל הפרטים ( למשל את תבליט הקס והדמויות העולות על ההר עם אבנים על ראשן , ( אך אלה יתפענחו להם בהמשך לאחר שיקראו את טקסט המידע . בפני המדליה מופיע תבליט המתאר את המסע לירושלים כשבית המקדש נישא על הר ברקע . התמונות מזמנות התבוננות מחודשת בגב המדליה , שכן לכל תמונה יש מעין ייצוג ( מוקטן ) בגב המדליה . ההתבוננות היא אפוא כפולה : מן המדליה אל התמונות , ומן התמונות אל המדליה . 110 מתוך אתר האינטרנט של מילון רב-מילים : / http : // www . ravmilim . co . il

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר