עמוד:204

פעילות -1פעילות מתוקשבת בחלק הראשון של הפעילות התלמידים מעלים הצעות . ההצעות שלהם יכולות להיות מגוונות : ציורי עצים , ציורי בתים , ציורי נוף , אנשים , ציורים כהים וציורים בהירים . כל הבחנה הגיונית תיחשב לגיטימית . בחלק השני של השאלה מוצגת החלוקה המקובלת לפי נושאי הציורים : נופים , טבע דומם ודיוקנאות . בשני הסעיפים בחלק הזה של השאלה התלמידים מוחזרים לחלוקה שהם הציעו כדי לראות אם יש דמיון בין ההצעות שלהם לבין החלוקה המקובלת ואם ציורי ואן גוך עונים גם הם לחלוקה זו . סביר להניח שיהיו תלמידים שיתקשו במשימה של סיווג הציורים בהתאם למאפייניהם המשותפים . פעילות 2 סעיף א - שמו של הציור – La" Berceuse " פירושו גם אישה מנענעת עריסה וגם שיר ערש . השם לא שקוף למרבית הצופים . החוט שהאישה אוחזת בידה יכול לרמז על העריסה שהוא מחובר אליה . ללא שם הציור ספק אם היינו חושבים על כך . אחת המטרות של השאלה היא להסב את תשומת הלב לשמות של ציורים כנותני רמז לכיוון מסוים . סעיף ג - הצבעים הם צבעים משלימים , חמים ולכן מתאימים ל"שיר ערש . " פעילות 3 בפעילות זו התלמידים פוגשים מושג חדש . חשוב להזכיר להם לצרפו לרשימת המושגים שנאספו במהלך הפרק . התרגול מחזיר אותם לציורים שכבר ראו . בדרך זו התלמידים חווים את הקשר בין הצפייה בציורים לבין הכרת המושגים - כלומר את העובדה שידיעת המושגים והכרת השפה המיוחדת מעמיקים את דרך ההסתכלות בציורים . מומלץ להתעכב על פן זה במליאת הכיתה . פעילות 4 ואן גוך הרבה לצייר את עצמו . הוא צייר יותר מ-30 פעם את הדיוקן העצמי שלו . בפרק מוצגים ארבעה דיוקנאות שלו הכלולים בתצוגה של מוזיאון ואן גוך בפרויקט האמנות של גוגל . פעילות זו על תתי הסעיפים שבה נועדה לעורר חשיבה על ציור של פני אדם , וזאת כהכנה להתבוננות בדיוקנאות . הפעילות מוצעת כפעילות קבוצתית , כדי ליצור שיח בין התלמידים בנושא שאין בו תשובה נכונה . התלמידים מוזמנים להביע את דעתם ולהציג את אופן ההתבוננות והחשיבה שלהם . חשוב להנחות אותם להקשיב לדברי האחרים ולהתרשם מהשונות הבין-אישית . הפעילות מכוונת להיבטים של ציור דיוקן הן מצד המצייר והן מצד המתבונן . כדאי לציין בפני התלמידים שניתן לצייר דיוקנאות לפי תצלומים , באמצעות התבוננות בדוגמן / ית ( מודל , ( או מתוך הזיכרון . פעילות 5 סעיף א-ההתבוננות בציורים תיעזר במושגים שנלמדו . שימוש בצבעים – צבעים נאמנים למציאות או צבעים שמתארים אווירה , צבעים כהים או בהירים , משלימים , חמים קרים ועוד . יכול להיות שהפנים יהיו בצבעים חמים ופרט אחר בצבעים קרים ( הבגד , הכובע . ( האם הצבע מרוח בצורה אחידה או שהוא נראה כמו הטחות של צבע ? האם הרקע מנוגד או דומה ? האם יש

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר