עמוד:198

והטיפש שבהן לא עשה ולא כלום . לימים בא המלך לתוך ביתו ואמר להם : בני , הביאו לי מה שנתתי לכם . אחד הוציא את פת הסולת על גבי השולחן ומפה פרוסה עליו , ואחד הוציא את החיטין בקופה , ואגודה של פשתן עליהן . אוי לה לאותה בושה , אוי לה לאותה כלימה . אף כך , כשנתן הקב " ה תורה לישראל , לא נתנ הּ להן אלא כחיטים להוציא מהן סולת , וכפשתן להוציא ממנו בגד " . ( מתוך ח"נ ביאליק , י"ח רבניצקי , ספר האגדה , חלק שלישי , ז , ח ) פעילות 6 בחלק א של המשנה מתוארת מסירת התורה מדור לדור . בחלק ב מופיעים דבריהם של אנשי כנסת הגדולה . פעילות 7 סעיף ב – ' להלן שלוש הגדרות מתוך מילון " רב מילים" למילה " מתון , " המתייחסות למשמעויות שהמשנה העניקה למילה . . 1 " שאינו חד , קיצוני או מופרז ; שאינו חורג מגבולות הסביר או הראוי ; שאינו פתאומי או גדול מאוד . . 2 שאינו קיצוני או דבק בדעות קיצוניות , בעיקר בתחום הפוליטי . . 3 שקול , שאינו פזיז ; הנוהג ביישוב הדעת ולא בחיפזון " . " סייג " בלשון חז"ל פירושו גדר . סייגים במשנה הם כללים ותקנות שקבעו חכמים כדי למנוע מהאנשים לעבור על מצוות התורה . למעשה , החכמים הגבילו את האדם במעשיו שלב אחד לפני המעשה האסור על- פי התורה , כדי למנוע ממנו לעבור על אותו איסור חמור . אפשר לשוחח בכיתה על הקשר בין המילה " גדר " למילה " סייג " כמונח הלכתי . אפשר להדגים זאת באמצעות תיאור גדר המונעת מאנשים להתקרב למקום מסוכן . סעיף ג – " הוו מתונים בדין" – זוהי הנחיה לדיינים להכריע את הדין ולתת את פסק הדין במתינות ובסבלנות , לאחר בירור יסודי של העובדות , כדי לדון דין אמת . " העמידו תלמידים הרבה " – בהוראה זו מונחים החכמים ללמד תורה לכמה שיותר תלמידים הרוצים בכך . " עשו סייג לתורה " – משפט זה מתייחס לצורך לקבוע כללים ותקנות שימנעו מאנשים לעבור על מצוות התורה . סעיף ד –שלוש תקנות אלו מחזקות שלושה יסודות חשובים המסייעים בקיום התורה ובהמשכת העברתה מדור לדור : . 1 המשפט – לדון דין צדק על-פי חוקי התורה . 124 מתוך אתר "רב-מילים / http : // www . ravmilim . co . il : "

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר