עמוד:192

פעילות 2 התלמידים מתבקשים לקרוא טקסט מידעי ומדרש בזה אחר זה . בכדי לשבור את רצף הקריאה ניתן לבקש מהם לקרוא בקריאה דמומה את קטע המידע , ולוודא באמצעות שיחה כי התלמידים הבינו את תכנו . חשוב לתאר בשיחה את שלטון הרומאים בארץ , השפעתו על חיי היהודים ועמדתו של רשב"י בנידון , בכדי לספק רקע הכרחי להבנת המדרש בהמשך . לאחר השיחה כדאי לקרוא בקול את המדרש , ולהזמין את התלמידים לספר בלשונם מה קורה בכל קטע . פעילות 3 התשובה לשאלה זו נשענת על המידע שקראו התלמידים בטקסט הקודם . רצוי לוודא קודם לכן כי התלמידים מבינים את משמעותה של המילה אומה . פעילות 5 כאדם שדבק באמת המוחלטת , ללא פשרות ומבלי להתחשב בתוצאות , גם במקרה זה , רשב"י אינו סוטה מעמדתו כלפי הרומאים ואינו חושש לבטא אותה . עם זאת , בשל צדקותו הרבה , נעשה לו נס , הוא מסתתר במערה ומזונותיו מגיעים אליו בידי שמים , והוא אינו נתפס על ידי הרומאים . פעילות 7 פעלי אמירה הם פעלים המתארים את פעולות הדיבור , ולעתים משקפים את נימת הדוברים . להלן דוגמאות נוספות לפעלי אמירה : שאל , ביקש , הצדיק , צידד ב ..., תקף את , ביקר את ..., הגיב על . טוען , אומר , מניח , משער , מצדיק , מחייב , מצדד , תומך , מסכים עם , דוחה , חושש , מבטל , מתנגד , שולל , קובע , גורס , סובר , מאמין , קורא ל , סותר , מכחיש , מפריך , מתעלם , מתריס , מתקיף , מדגיש , מאשים , משמיט , מוסיף על , מפרט , מסביר , מנמק ( מתוך לקסיקון מטח ) המדרש שלפנינו נפתח ברצף של ארועי שיח בין דמויות שונות , שכתוצאה מהם נאלץ בסופו של דבר רשב"י לברוח ולהסתתר מפני הרומאים . העיסוק בפעלי האמירה יסייע לתלמידים לתהלך את רצף האירועים , להבין מי אמר כל משפט ולמה התכוון בדבריו , וכיצד השפיעו דבריו על השתלשלות האירועים . סעיפים -ב-אפעלי האמירה על פי סדר הופעתם הם : פתח ואמר ( ר' יהודה , ( שתק ( ר' יוסי , ( נענה ואמר ( רשב , ( "י סיפר ( יהודה בן גרים , ( אמרו ( הרומאים ) סעיף ד-יהודה בן גרים סיפר לתומו את הדברים ששמע בשיחה , והדברים התגלגלו והגיעו לאוזני הרומאים . על כן הפרוש הנכון למילה " נשמעו" הוא : הגיעו לאזני השלטון . פעילות 10 סעיפים -ג-ארשב"י היה חד משמעי בעמדתו כלפי לימוד התורה , וסבר כי אין לבטל לימוד תורה לכל צורך שהוא-אפילו כדי לדאוג לפרנסתו , ומן השמיים יסייעו לו . הוא עצמו נהג ללמוד תורה ללא הפסקה , ולהתפלל פעם אחת בשנה , ועליו אמרו חכמים שמי שתורתו אומנותו כרשב"י אינו צריך להפסיק מלימודו לתפילה . גישה זו גרמה לו להגיב בתדהמה כאשר יצא מן המערה וראה אנשים חורשים וזורעים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר