עמוד:125

פעילות 6 מטרת הפעילות הזו היא להפנות את תשומת לבם של התלמידים לדיוק ולשטף בקריאה . לפני שהם קוראים את הפסוקים בעצמם הם מתבקשים להתייחס בקריאתם גם לטעמי המקרא . בהמשך הם מתבקשים לבדוק את קריאתם מול הקריינות המקצועית . פעילות 7 בדיון בכיתה כדאי לחדד את החשיבות של קריאה מדויקת ושוטפת התורמת להבנת הטקסט על-ידי השומעים . הדיוק מונע טעויות בהגיית המילה ; טעויות עלולות לגרור שינויים במשמעויות של מילים . גם השטף תורם לדיוק ולהבנה . קריאה מדויקת מחייבת פענוח והגייה מדויקים של העיצורים והתנועות , הגייה מדויקת של אותיות אהו"י ופענוח מדויק של סימני הניקוד . קריאה שוטפת היא קריאה מצרפת ולא הברתית , ללא הפסקות שאינן מתאימות בין המילים ובין המשפטים . בדיון בכיתה כדאי לחדד את החשיבות שיש לקריאה מדויקת ושוטפת עבור הבנת השומעים . ניתן להדגים לתלמידים כיצד פענוח לקוי של הניקוד יכול לשנות את משמעות המילה , גם בעזרת המדרש שנזכר לעיל בהקשר של חשיבות הדיוק בקריאת הפסוקים , וכיצד קריאה הברתית משבשת את הבנת המילה . " כי דע כי כל רועה ורועה" מאת רבי נחמן מברסלב , ליקוטי מוהר"ן תניינא ס"ג פעילות 1 בקריאה הדמומה התלמידים מתבקשים להתייחס בין היתר לסימני הפיסוק שהם חלק מן ההנגנה . נוסף על זיהוי נכון של סימני הפיסוק , ההנגנה הראויה כוללת גם שימוש נכון בהטעמה ( מלעיל ומלרע ) וביטוי נכון של המעבר ליחידת שיח חדשה . ציינו בפני התלמידים שההנגנה מבטאת את הפרשנות האישית של הקוראים את הטקסט . פעילות 2 סעיף א – הפעילות נועדה לברר את התוכן ואת משמעותו , כשלב מקדים הכרחי , לפני הקריאה בקול לפני קהל . סעיף ב – בדברי רבי נחמן יש פניה אל המאזין / התלמיד : " כי דע , כי כל רועה ורועה . " ... הקריאה הקולית של הפנייה צריכה להיות מובחנת , מודגשת ושונה מן הקריאה של שאר חלקי הטקסט . סעיף ג – ההדגשה מתאפשרת באמצעות שינוי בקצב הקריאה ( האטה או האצה ) ובאמצעות שינוי בעוצמת הקול ( החלשה או הגברה ) הקול ) וכן על-ידי קריאה שיש בה נימת אזהרה . סעיף ד – היבט זה קשור לתקשורתיות . בשלב זה מומלץ לבנות עם התלמידים מחוון על פי התבחינים האלה : דיוק , שטף , הטעמה , הנגנה , תקשורתיות , התחשבות בקהל / בנמען . לחילופין , בהתאם לשיקול דעת המורה , ניתן להציג לתלמידים את המחוון המופיע להלן . המחוון ישמש את התלמידים מכאן ואילך לשכלול הקריאה שלהם ולמתן משוב לתלמידים אחרים , שאף הוא משכלל את התפקוד שלהם בקריאה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר