עמוד:69

הטקסט " אדון השלום" ( ונתתי שלום בארץ , ( רבי נחמן מברסלב " אחות קטנה - " רבי אברהם חזן מגירונדי הסוגה והמטרה החברתית קטע תפילה פיוט עולם השיח עולם השיח של המקורות היהודיים עולם השיח של המקורות היהודיים הערות והצעות להוראת הפרק בפרק מופיעים תפילה שחיבר רבי נחמן מברסלב העוסקת בבקשת שלום , והבית הראשון מתוך הפיוט " אחות קטנה" מאת רבי אברהם חזן מגירונדי , המתאר את צרות הגלות ופונה בתפילה לגאולת עם ישראל . בשל אורכו ומורכבותו של הפיוט , בחרנו להביא רק את הבית הראשון ולהתמקד בברכה השגורה המופיעה בו " תכלה שנה וקללותיה , תחל שנה וברכותיה , " תוך הבנת הקשר שבין העברית העתיקה של התפילה לבין העברית בת זמננו . " אדון השלום" פעילות 2 מעבר להנחה ש " שלום הוא חשוב " או " שלא יהיו מלחמות " כדאי להוביל בשיחה להרחבה אל המשמעויות הרחובות יותר של " שלום , " במישור האישי והקולקטיבי . תהיה בכך הכנה למשמעויות השלום הנדונות בטקסט . פעילות 3 בתפילה מבקשים שלום פרטי - בין אדם לחברו ובין איש לאשתו ( בדומה לדברים שאין להם שיעור " הבאת שלום בין אדם לחברו ובין איש לאשתו , ( " אך גם שלום כלל עולמי-בין האומות . אפשר להפנות את תשומת לבם של הילדים למשמעויות השונות של המילה "שלום" שמבטאת מצב של העדר מלחמה וגם יחסים תקינים בין בני אדם . פעילות 4 סעיף א-השמות בהם פונה המתפלל אל הקב"ה הם : אד וֹ ן השל וֹ ם , מל ךְ שהשל וֹ ם של וֹ , ע וֹ שה של וֹ ם וּ ב וֹ רא הכל , ה ' של וֹ ם . בכולם שני מרכיבים חוזרים-המילה שלום ומילה נוספת המבטאת את עליונותו של הקב . "ה סעיף ב-אפשר לשאול את התלמידים מה מבטאים שמות אלו- את היכולת של הקב"ה להשפיע על השלום , כאדון השלום , כבעל השלום וכמי שעושה את השלום . ניתן לבקש מהילדים להזכר בתפילות נוספות בהם נזכרת המילה שלום כמו : " עושה שלום במרומיו" בסיום תפילת שמונה עשרה ובקדיש , " המברך את עמו ישראל בשלום" בברכת כהנים , " שים שלום טובה וברכה" בתפילת שמונה עשרה ועוד . ניתן גם להוסיף כי " שלום" הוא אחד משמותיו של הקב . "ה

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר