עמוד:179

קטע מהפרק חמישי מתוך הספר " האי ברחוב הציפורים " מאת אורי אורלב פעילות 8 אלכס עזב את המחבוא בשעת לילה ויצא אל הרחוב . ברחוב היו פזורים גרוטאות , רהיטים וחפצים אחרים גדולים וקטנים , שאיבדו את זהותם ונראו מאיימים בגלל החשיכה . בספרים ובסרטים כיום , הילדים פוגשים במפלצות בעלות מאפיינים שאינם רק שליליים . לעומת זאת , אלכס מכוון בדבריו למשמעות הראשונית הדמונית של המילה . כדי לעורר בילדים הזדהות עם ההרגשה שאלכס מבטא באמצעות המילה , כדאי להפנותם לערך " מפלצת " במילון . פעילות 9 כדאי לבקש מהילדים להציג בכיתה את המילים שבחרו וגם את תהליך החשיבה על הפירושים . למשל : " אני בחרתי במילה כסת ; כתוב שזה דבר שיש בו נוצות כמו כר , אני חושבת שכסת היא כרית או אולי שמיכת פוך . " פעילות 10 בפסקה האחרונה יש 15 פעלים בגוף ראשון יחיד : חדלתי , רצתי , הכרתי , הלכתי , טיפסתי , דחפתי , נכנסתי , קפצתי , עברתי , רצתי , שמעתי , עליתי , שרקתי , הרמתי , החבאתי . הפעלים יוצרים תחושה של תנועה מהירה ובהולה ושל התגלגלות של התרחשויות , ומעצימים את המתח . פעילות 11 אלכס שהה לבדו במחבוא בשכונה שנהרסה כמעט כליל . הוריו נעלמו ולא היו בני אדם אחרים סביבו . בבדידותו השתוקק לנוכחות של נפש חיה , ולכן רצה להחזיר אליו את שלג . ייתכן , שהעובדה שהוא מציל את שלג ושומר על חייו חיזקה אותו והעניקה לו תחושה של כוח ושל שליטה במצב . יש משמעות גם לעובדה ששלג היה חלק מחייו הקודמים של אלכס , כשחי עם הוריו בגטו עוד לפני שהגרמנים החלו בפעולות גירוש . פעילות 12 המילה " אי " מעלה בתודעה את הצירוף " אי בודד . " אלכס שוהה לבדו בבית הרוס , מנותק ממשפחתו ומבני אדם בכלל . הבדידות , הפחד , הניתוק וחוסר האונים הם גורמים משמעותיים בחייו , כאילו היה ניצול מספינה טרופה המוצא את עצמו לכוד באי בלב ים ואינו יכול לעזור לעצמו . ה " ציפורים " בשם הרחוב מסמלות חירות מבחינת הקונוטציה שנקשרת אליהן , ונוכחות המילה בסמיכות ל " אי " מעצימה את תחושת חוסר האונים של אלכס . הנאום בטקס קבלת פרס אנדרסן פעילות 2 המחשבות שעזרו לאורלב היו קשורות בשינוי נקודת המבט שלו על האירועים הקשים : . 1 הוא חשב על עצמו כעל גיבור בסיפור הרפתקאות ; . 2 הוא המציא סיפור לפיו כל מה שקורה אינו אלא חלום שהוא חולם בדמותו של בנו של קיסר סין .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר