עמוד:117

צפייה בסרטון קצר המצולם בבית המלאכה של אמנון ויינשטיין . הסרטון הזה הוא טקסט ויזואלי , והפעילויות הנלוות לו מזמינות לתנועה ממדיום אחד לשני , מהתמונה למילה ובחזרה . כדאי להקרין את הסרטון , לתת לתלמידים לקרוא את פעילות , 5 ואז להקרין אותו שוב , כשהם יודעים מה " לחפש" בו . " ביקור אצל בונה כינורות " מאת אורית אילן פעילות 2 כדאי לעזור לילדים להציף ולנסח את ההבדלים שעשויים להימצא בין הכתבה לתיאור שלהם : שימת דגש על פרטים שונים , עושר וחיות התיאור , עירוב של מחשבות ותחושות של הכותבת , תמציתיות מול פירוט וכו , ' למשל השוני בין הפרטים שאותם בחרו להדגיש בתיאור שלהם לבין אלו שבהם בחרה הכותבת , ההבדלים במידת העושר והחיות בכל אחד משני התיאורים , וכן באופן העירוב של מחשבות ותחושות ובתמציתיות מול פירוט ועוד . כדאי לעורר את תשומת לבם לכך שההבדלים הללו מלמדים על כך שמאחורי הטקסט ישנן בחירות – על מה לספר ועל מה לא . פעילות 6 כדאי לשאול את התלמידים על אילו שאלות שלהם לא קיבלו תשובות , ולחשוב יחד אתם היכן אפשר למצוא מידע ( ברשת ? אולי אפשר לשלוח מייל לווינשטיין . ?( כמו כן , אפשר לכתוב את השאלות שנותרו ללא מענה על הלוח , ולחלק את התלמידים לקבוצות . כל קבוצה תתבקש לחפש תשובה לשאלה אחרת או לחפש תשובות לכמה שאלות מתוך הרשימה . פעילות 7 מההתבוננות סביבה הכתבת יכולה לדעת איך ויינשטיין נראה ואיך הוא ובנו יושבים , אבל היא לא יכולה לדעת שזה בית מלאכה משפחתי , כמה זמן ויינשטיין עובד בו , איך התחיל או היכן למד . ייתכן שהיא רכשה את המידע הזה דרך התחקיר שערכה כהכנה לריאיון , וייתכן שהמידע עלה בריאיון ומיוצג בכתבה שלא כשאלות-תשובות . מומלץ לשוחח על כך בכיתה ולהציף את שתי האפשרויות . האפשרות השנייה משמעותית גם להמשך . פעילות 8 דוגמאות למשפטים של ויינשטיין שהולידו שאלות : " בדרך כלל הכינורות האלה פחות טובים - " . " למה בעצם ?" " בכינור אפשר לנגן אפילו מאות שנים - " . " יש כינורות שמנגנים בהם כבר מאות שנים ?!" " אם מישהו אחר ינגן בכינור הזה , זה יישמע אחרת . - " מוזר לדבר על חפץ דומם כאילו הוא מגיב למי שמנגן בו , לא ? אל השאלה " מה יכול להתקלקל בכינור ?" אפשר להתייחס כשאלה מתוכננת . אם כי , אחדים מהתלמידים עשויים לחשוב שנולדה בעקבות דבריו של אמנון : " ואני לא בונה יותר כינורות , אלא רק משפץ ומתקן " . שתי התשובות נכונות .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר