עמוד:115

הבנת הסוגה ולטפל בכמה היבטים נוספים . רוב ההיבטים הללו קשורים לייצוג הכתוב של הריאיון ובמיוחד לכתבת ריאיון המורכבת מטקסט עשיר ולא רק משלד של שאלות-תשובות : ראיונות הם דינמיים . הם מבוססים אומנם על שאלות מוכנות מראש , אך הם מתפתחים ומעמיקים גם בעקבות תוספות של המרואיין או בעקבות תגובות לא מתוכננות של המראיין לדברי המרואיין . כתבה הכוללת ריאיון היא יותר מפינג-פונג של שאלה-תשובה . יש בה גם מה שקרוי " צבע" - כלומר תיאורים של המקום ושל המרואיינים , תיאורי מחשבותיהם של המראיינים וכדומה . בנוסח הכתוב של הריאיון , המידע המגיע ממרואיינים עשוי להיות מיוצג בדרכים שונות : לעתים הוא מופיע כתשובה מלאה העומדת מובדלת מתיאוריו של הכותב ולעתים הוא משובץ בתוך התיאורים שלו . כתבת ריאיון עשויה לכלול גם ידע קודם על המרואיינים שנאסף בתחקיר מוקדם , והמשמש את הכתבים ליצירת רקע והקשר לריאיון . . 2 שיח מורחב כתוב : פיתוח אסטרטגיה של תרגום מידע ויזואלי לטקסט מילולי כחלק מרכישת כישורים של שיח מורחב כתוב כיצד לתאר במילים את מה שהעיניים רואות ? הפרק מזמן דיאלוג מודע וחקרני של התנועה מהתבוננות לכתיבה ( צפייה בסרטון וידאו של בית המלאכה וכתיבה על המקום , ( ודיאלוג נוסף בין הכתיבה האישית של התלמידים לכתיבה של המראיינת . הפעילות הזו מציגה את ההתבוננות השקטה והקפדנית כאסטרטגיה אפשרית להתמודד עם הקושי למצוא מלים למראה העיניים . היא גם מדגישה את ממד הבחירה האישית שיש בכל תיאור ( מה אנו מתארים ? מה אנו לא מתארים ? כיצד אנו מתארים ?( ומזמינה את התלמידים לתאר בדרכם ולכבד את מה שחשוב בעיניהם . . 3 שיח מורחב כתוב : פיתוח מודעות לחשיבותה של נקודת המבט ולמאפייניה כחלק מרכישת כישורים של שיח מורחב כתוב . התלמידים מוזמנים גם לשים לב לעובדה שכותבים מתמקמים בנקודת מבט מסוימת , לא רק מבחינת דעותיהם והעדפותיהם , אלא מבחינה פיזית ממש : מה יכול אדם לדעת כשהוא נמצא במקום מסוים ? איזה מידע שהוא מוסר נאסף טרם הריאיון ? איזה מידע יכול להיאסף רק מתוך נוכחות במקום ? ועוד . . 4 רכישת המיומנויות הכרוכות בעריכת ריאיון ובכתיבת כתבה . יישום של כל מה שנלמד על כתבה שבמרכזה ריאיון . למידה מחוץ לכותלי בית הספר – הריאיון יתבצע במקום העבודה של המרואיין או המרואיינת . תרגול של כתיבת רשימות והערות במהלך התבוננות , כהקדמה לכתיבה . שילוב סוגים שונים של מידע – שאלות ותשובות , התרשמויות , תיאורים . בניית טקסט עשיר ומורכב , שיש בו גם כתיבה מדווחת ומתארת , גם דיבור עקיף וגם דיבור ישיר של מרואיין .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר