עמוד:53

התבוננות – לקחת את הזמן , להעמיק ולהתבונן בפרטים ובמכלול . מה בולט לעין ? מה נסתר ומתחבא ? מה מפתיע או מזעזע ? איך אנו מתבוננים ומה אנו מחמיצים לפעמים ? הכרה של מושגי יסוד באמנות ואמצעי מדיה שונים ( ציור , פסל , קריקטורה , כרזה , צילום , קולאז , ' וידיאו וכו . ( ' שימוש במושגים חדשים ואוצר מילים מעולם השיח של האמנות החזותית לתיאור , התרשמות והסבר . מפגש עם תולדות האמנות – הכרת אמנים , חייהם , סגנון יצירתם ומקורות ההשראה שלהם . דיון וניתוח של עבודות אמנות – זיהוי ההקשר של העבודה והמשמעות שאולי טמון בה , השוואה , פרשנות וביקורת , בניית טיעון והנמקה . הבעת דעה , תחושות ורגשות – מה העבודה " עושה" לי , מהן ההעדפות שלי , באילו אמצעים העבודה " פועלת" עלי , פיתוח של הרגישות האסתטית והמודעות להשפעה של מדיה חזותית . שימוש בכישורי הבעה בעל פה ובכתב , ביטוי של חוויה " כדי לשתף ולעניין אחרים , באופן שניתן לעקוב אחר השתלשלות העניינים ותוך הדגשת נקודת המבט האישית" ( על פי הישג נדרש ( 1 התייחסות לטקסט – כיצד התמונה מתחברת לטקסט , מה היא תורמת לו , איך ניתן להמיר טקסט מילולי לחזותי ולהיפך , ואילו תכונות ייחודיות יש לכל אמצעי ביטוי . דוגמאות לשילוב אמנות בספר מילה טובה מאוד לכיתה ה : אמנות כחלק דומיננטי מהטקסט , שמקבלת התייחסות וקישור לנושאי הפרק : הפרק " ביקור במוזיאון" ( כרך ( 2 עוסק כולו באמנות : התלמידים פוגשים את יצירתו של ואן גוך , מכירים מעט מתולדות חייו , נחשפים למושגי יסוד באמנות כמו למשל צבעי יסוד , אימפרסיוניזם , דיוקן , ומתנסים בגלגל הצבעים . בפרק יכולים התלמידים לבקר במוזיאון ואן גוך הווירטואלי , לשוטט בין כתליו על גבי מסך המחשב , ואף לאצור תערוכה משלהם . בפרק " נורית זרחי - ייחודה של יוצרת" ( כרך ( 2 התלמידים מתבקשים לבחור ציור שיתאים לשיר , מתוך שלושה ציורי סוסים . הציורים מגוונים - ציורו של פרנץ מארק הגרמני מתחילת המאה ה- 20 ( שידוע במסריו האפוקליפטים ) ניצב ליד ציור של קארן בזידנהוט הדרום– אפריקנית , ציירת עכשווית שציוריה הפרימיטיביים בגווני האדמה נושאים ניחוח של חופש והרפתקה , ולידם ציור של לין קרייג משנת . 2014 כך נפתח חלון לעולם רחב של עבודות אמנות . בפעילות מתבקשים הילדים להתבונן בציורים ולבחור אחד מהם שיתאים לשיר , וכן להסביר את בחירתם . כאן ניתנת לילדים אפשרות לחבר בין שיר לתמונה , מתוך טעמם האישי , ולנסות לתת מילים לתפיסה המופשטת של רוח השיר ורוח הציור . הפרק " הצלת נפשות " ( כרך ( 2 נפתח בקריקטורה , שמטרתה לגרות את הסקרנות ולהציג את נושא הפרק . ניתן לעסוק במאפיינים והמטרות של קריקטורות כמדיה חזותית . בפרק " זוכרים את רבין" ( כרך ( 1 נמצאות פעילויות אחדות של ניתוח והבנה של כרזות ואף הזמנה לתלמידים ליצור כרזה משלהם . העיסוק בכרזה רואה אותה כטקסט חזותי בעל שפה שכדאי להתנסות ולשלוט בה . בנוסף , מופיעים בפרקים צילומים וציורים כהמחשה והעשרה לטקסט . 106 משרד החינוך – המזכירות הפדגוגית , האגף לתכנון ולפיתוח תכניות מורים ( התשס . ( "ג הישגים נדרשים בחינוך הלשוני . תכנית לימודים : חינוך לשוני עברית – שפה , ספרות ותרבות לבית הספר היסודי הממלכתי והממלכתי דתי ( עמודים . ( 95-81 ירושלים . עמוד 82- . 83

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר