עמוד:37

המורים יכולים ליצור פעילויות באמצעות תבניות שפותחו במטח . התבניות האפשריות : יצירת שאלות פתוחות , שאלות רב-ברירה ופעילויות קלוז . כמו כן , המורים יכולים גם להוסיף קבצי ו-pdf office לספר . הסימון בספר גם מאפשר לתלמידים ליצור קישור לדפים הרלוונטיים להם בוויקיפדיה או ב-google ( אייקון ( i ( בלחיצה על אחד מהשניים , ( ולגלות בהם את הביאור למילה שסימנו או את ההסבר לצירוף המילים שסימנו . כך המורים יכולים להעשיר ולהרחיב את הנלמד בשיעור באמצעות הנגשה מהירה לידע ( למשל , למצוא מידע על הסופרים / המשוררים שכתבו את היצירות המופיעות בפרק וכך להכיר עוד יצירות שלהם ; לסמן , לצורך הרחבה , שם של צמח שהופיע בפרק שהוצגו בו יצירות ספרותיות בנושא של צמחים , לבחור בוויקיפדיה וכך לעבור לטקסט מידעי בנושא ועוד . ( כאמור , השימוש אפשרי גם לתלמידים ובכך הם יכולים לבאר לעצמם מילים וביטויים ולהמחיש לעצמם דברים . הקישור שנעשה בין הכתוב בספר לבין וויקיפדיה ו-google מותאם לקריאה בהייפרטקסט , שהיא ממאפייניה הבולטים של הקריאה במאה . ה-21 אפשרות זו מאפשרת למורים לתרגל יחדיו את אחד מהנושאים המוגדרים בטבלת הפירוט של מיומנויות מחשב ומידע שהוגדרה עבור כיתה ה : " ניהול מידע מהרשת : חיפוש מידע מתקדם . " .. כך גם מתאפשר למורים לעסוק בנושא של סינון מידע . ברזלי מדברת על כך שבניגוד לטקסטים שהילדים פוגשים בבית הספר , שבהם מקור המידע " שקוף" ושמחברים שלהם מומחים , מקור הטקסטים באינטרנט עלום יותר , ולפיכך יש להעריך לא רק את התוכן אלא גם את המקור שלו וליצור קשרי מקור-תוכן . עוד טוענת ברזלי כי פיתוח של חשיבת הלומדים יכולה בהקשרים מסוימים לתרום ליכולת של התלמידים להעריך מקורות מידע , ולכן היא ממליצה שההוראה תתקיים בהקשר תוכני עשיר , תכלול שיח מטה-קוגניטיבי בנושא וגם תזמן התנסויות רבות לתרגול . השילוב בין הפונקציות הטכנולוגיות האפשריות בספר הדיגיטלי לבין העושר התוכני בספר עצמו יכול לאפשר למורים לקדם את היכולת של התלמידים בהקשר של הערכת מקורות מידע ולפיכך גם בהקשר של סינון מידע באינטרנט . המורים יכולים להוסיף משימות בכל מקום בספר . את המשימות הם יכולים לשייך לכלל הכיתה או לתלמידים מסוימים , וכך ליצור פעילויות דיפרנציאליות המכוונות לרמות יכולת שונות הבאות לידי ביטוי בכיתה הטרוגנית . כמו כן , ניתן ליצור הטמע שיתופי : תלמידים שהמורה בוחרת בהם יכולים לכתוב תגובה על הטקסט או על כל דבר נתון בספר . הרעיון של ההטמע השיתופי הוא יצירת שיח ודיון . אם משתמשים באפשרות זו , יש להפנות לתלמידים שאלות שיאפשרו להם ליטול חלק בדיון . כמו כן , יש להפנות את תשומת לבם לעובדה שכל מי ששויך להטמע יכול לראות את מה שכתבו האחרים . נוסף לאלו , המורים יכולים להוסיף הארות והערות לעצמם בכל מקום בספר . אפשרות זאת לצד האפשרויות האחרות הפתוחות בפני המורים הופכת את הספר הדיגיטלי לכלי מרכזי עבורם , מעין 60 משרד החינוך – המינהל למדע וטכנולוגיה . התאמת מערכת החינוך למאה : ה-21 הקניית אוריינות מחשב ומידע – CIL – בתי ספר יסודיים . עמוד . 17 מתוך אתר משרד החינוך : / http : // cms . education . gov . il / EducationCMS / Units / MadaTech / ICTInEducation / meyumanuyot / OryanutMachshev 61 ברזלי , 'ש ( 'אוק . ( 2013 מחפשים אחר הבנה . הד החינוך , גיליון בנושא "הוראה לשם הבנה . "

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר