עמוד:164

כדאי לציין בפני הילדים את העובדה שהמפה מתארת את המצב לגבי התושבים הבוגרים ( מגיל 15 ומעלה . ( כמובן , שאם ילדים נשלחים לעבוד ולא לומדים בבית ספר , רבים הסיכויים כי הם יגדלו להיות מבוגרים שאינם יודעים קרוא וכתוב . פעילות 8 הטקסט מספק הצהרה אידאולוגית וחוקתית , המפה מציגה את מיפוי המצב בעולם , והתמונות ממחישות מצבים שבהם הזכות לחינוך ממומשת ומצבים שבהם היא אינה ממומשת . שתי תמונות מציגות את אחד הגורמים שבגללן זכות זו אינה ממומשת – ילדים שצריכים לצאת לעבוד , כנראה כדי לסייע למשפחתם הענייה . יש לגלות רגישות כלפי תלמידים שמצבה הכלכלי של משפחתם לא טוב או שיש להם אחים היוצאים לעבודה כדי לסייע למשפחה . במהלך השיחה בכיתה אפשר להוביל את הילדים למסקנה בעזרת מילים כמו : מחזקים , מוסיפים , סותרים , מנוגדים וכדומה . מטרת השיחה בכיתה להוביל את הילדים למסקנה כי השילוב בין כל המקורות יוצר מידע חדש . אפשר כמובן להגיד שהתמונות והמפה מוסיפות לקטע המידע , אך זו תהיה תשובה חלקית . הדבר העיקרי הוא שהשילוב בין כל מקורות המידע יוצר מידע חדש – התמונות והמפה מציגות מידע הסותר את הנאמר בטקסט מבחינת ההצהרה האידיאולוגית , ולפיכך השילוב ביניהם מוביל למסקנה כי למרות קיומה של הזכות לחינוך כחלק מזכויות האדם , יש מקומות בעולם שבהם זכות זו ממומשת ויש מקומות בעולם שבהם היא אינה ממומשת . אי-מימושה מוביל בין היתר לאנאלפביתיות ולסיכוי להמשך חיים במצב של עוני . הילדים צריכים להבין מה הם רואים , להבין מה הקשר בין הדברים ולקשור ביניהם דרך המללה בשיח דבור . פעילות זו עושה שימוש באסטרטגיית חשיבה מסדר גבוה – " זיהוי רכיבים וקשרים . " בעזרת השימוש באסטרטגיה זו התלמידים יכולים בין היתר בין היתר , להסיק מסקנות מתוך המידע , או במילים אחרות " לזהות כיצד החלקים מצטרפים לשלם במערכת כוללת " וגם " להפיק משמעות מהשלם ולהבין את הרעיון המרכזי , את השדר " . בשלב זה ( או בסוף הפרק ) ניתן לשאול את התלמידים באופן המותאם לרמתם כיצד ההבנה נתרמת מזיהוי רכיבים וקשרים . התשובה היא שזיהוי זה תורם להבנה שלמה יותר של תופעה הקיימת בעולם ולהבנת השלכותיה . דוגמאות להיגדים שהתלמידים מתבקשים לנסח יחד : ברוב מדינות העולם יש חוק חינוך חובה לילדים . יש ילדים שעובדים ולא נהנים מהזכות לקבל חינוך בבית ספר . יש מדינות שבהן אנשים רבים אינם יודעים לקרוא ולכתוב . יש לכוון את התלמידים לשיח מורחב ולחיבור בין ההיגדים : למשל , הם יכולים לשוחח על הקשר בין ידיעת קרוא וכתוב לבין חינוך חובה . כמו כן הם יכולים להגיע למסקנה שלמרות קיומה של הזכות לחינוך , יש מקומות בעולם שבהם זכות זו אינה ממומשת , ושאי-מימושה מוביל לאנאלפביתיות ולהסתברות גבוהה יותר של חיים בעוני . " ושיננתם לבניך ודברת בם " ( דברים ו , ז ) 121 שם

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר