עמוד:158

נציע לילדים להביט בצבעים שבציור – צבעי השולחן , הרקע ובגדי האנשים . כדאי לשאול - האם הם כהים וקודרים או בהירים , מוארים וצבעוניים ? כדאי לאפשר לילדים לבטא במילים את ההרגשה שהצבעים מוסיפים לציור . אפשר לשאול - האם לדעתכם הצבעים האלו מתאימים למצב הרוח של האנשים בציור או מנוגדים לו ? נפנה את תשומת הלב לקווים שמקיפים את גופם של האנשים בציור . קווים אלו נקראים קווי מתאר , והם תוחמים את משטחי הצבע . כדאי לשאול אם במציאות אנשים וחפצים מוקפים בקווי מתאר , ולנסות לשער מדוע בחר האמן בסגנון הזה . כשמתבוננים בדמויות כדאי לשים לב לכך שהדמויות מסתכלות לכיוונים שונים , לבדוק לאן מסתכלת כל דמות בציור . כדאי להפנות את תשומת הלב של הילדים לכך שהדמויות אינן מישירות מבט לדמויות אחרות סביב השולחן ולשער מדוע . כדאי לשאול איזו מהדמויות מושכת את תשומת הלב של התלמידים , ומדוע . השיר " ערב מול הגלעד " / מאת לאה גולדברג השיר התפרסם בשנת 1938 בעמוד הראשון של העיתון דבר לילדים . המשוררת לאה גולדברג הקדישה את השיר לילדי קיבוץ אפיקים הנמצא מדרום לכינרת . הרי גלעד הנזכרים בשיר הם ההרים המשקיפים על הקיבוץ . השיר בן ארבעת הבתים נפתח בתיאור הלא וּ ת של היום החולף , בהקבלה המתבקשת בין תיאור הטבע בשתי השורות הראשונות לתיאור שעת ההשכבה של הילדים בשורות האחרונות של הבית הראשון . שני הבתים שבמרכז השיר , בתים 2 ו- 3 מתארים את קשר האהבה והמסירות שבין אם לילד הּ , באמצעות תיאור מטפורי של האם הכבשה שלבה יוצא אל " בנה הקט אשר אבד . " השיר , על פי המוסכמה של סוגת שירי הערש , משמיע משאלה להשבת השלווה ותחושת הביטחון של המאזינים : " ישוב טלה לחיק האם , / ישכב בדיר ויירדם , / והכבשה תישק אותו – והיא תקרא אותו בשם . " האנשת הכבשה , והקונוטציות של רכ וּ ת , אימהות ומסירות בטיפול בצאצא הקשורות בבעל החיים הזה , מחזקות את המסר הגלוי של הבית האחרון , המגייס את אליהו הנביא כמגנם הפלאי של הילדים בשנתם . פעילות 2 בשיר מתוארת שעת לילה שבה החשיכה עוטפת את הכול , האווירה מסתורית משהו , קולות הבכי של הכבשה " ) בוכה בדיר ( " נשמעים ואליהו הנביא מופיע באופן פלאי . אוצר המילים של השיר והאווירה ששורה עליו אינם מכוונים בהכרח לשיר ילדים . עם זאת , מדובר בשיר על שעת ההשכבה של הילדים , שיש בה רגעים של מפגש מלבב , מרגיע , בין הורים לילדיהם . כמו כן יש בשיר עוד תיאורים הנוגעים לילדים : אהבתה האימהית של הכבשה לטלה האובד והאפשרות שהנביא הגלעדי ערב לשלומם של הילדים הישנים . כלומר – השיר אינו שיר ילדים אופייני , אבל הוא מתאים גם לקוראים צעירים . פעילות 3 הפעילות מכוונת להבנת מילה בהקשר . המילים היחידות המתקשרות מידית לאותו נושא הן " אילנות " ו " פרי , " שהילדים מכירים . את המילה " בדים " שאיננה מוכרת ינסו להבין גם בעזרת " כבדים " ו " כופף . " שלוש המילים קשורות לשדה סמנטי אחד – עצים . ההתנסות תוביל למסקנה שלעתים אפשר לשער את משמעות המילה בהתאם להקשר שהיא נתונה בו ובלי לבדוק במילון . מסקנה זו נכונה כמובן לגבי כל טקסט ולא רק לגבי שירים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר