|
עמוד:100
פעילות 9 שני המקורות-דברי רבי אלעזר ומשל אזופוס- מתבססים על אותן תכונות של הקנה והעץ , אם כי רבי אלעזר מדבר על עץ זית ואילו המשל עוסק בארז . בדומה למשל , גם רבי אלעזר מתייחס בדבריו לאדם ונותן עדיפות לקנה , אך בניגוד לו , עוסק הנמשל ביחסי כוחות בין בני האדם ואילו רבי אלעזר דן בהתנהגות ראויה בין אדם לחברו . משל יותם-שופטים ט , ו-ט , טז-כ משל יותם הוא משל שנשא יותם בן גדעון על דרך מינויו של שופט חדש לאחר מות אביו , השופט גדעון . גדעון נלחם במדיינים וסחף אחריו את שבטי ישראל . שבטי ישראל ביקשו מגדעון למלוך עליהם , אך גדעון לא היה מעוניין בתפקיד המלוכה וטען שרק ה ' יכול למלוך על ישראל . לאחר מות גדעון , חזרו בני ישראל לעבוד את הבעל ואחד מבניו של גדעון , אבימלך , סבר שהוא יכול לרשת את אביו . אבימלך רוצח את כל אחיו , אך אחד האחים מצליח להתחבא ונמלט – יותם . בפסוקים שלפנינו יותם עומד על הר גריזים ומספר לאנשי שכם משל . משל יותם מוכיח את בעלי שכם על שהמליכו עליהם את אבימלך שאמנם היה בנו של גדעון , ומבחינה פורמאלית היה זכאי להמשיך את השושלת , אך לא היה ראוי להנהיג את עם ישראל מבחינה רוחנית . במשל נזכרים שלושה סוגי עצים : הסוג הראשון הם עצי הפרי- הגפן התאנה והזית , שהיו עיקר מאכלם של האנשים באותה תקופה . עצים אלו , שמסרבים לחדול מלמלא את ייעודם המסורתילהניב את פרותיהם החשובים לאדם ( בדומה לגדעון שסירב בתחילה למלוך על ישראל , ( מסמלים חריצות ואחריות , בדומה ל גדעון-ירובעל , שנחלץ אמנם בשעת סכנה להגן על עמו וארצו , אך לאחר הניצחון חזר לביתו ולשדהו , וסירב למלוך על ישראל באמרו : 'לא אמשול אני בכם , ולא ימשול בני בכם- ד ' ימשול בכם ' ( ח , כג . ( הסוג השני-ארזי הלבנון , הם עצי נוי מרשימים שאינם נושאים פרות שימושיים לאדם . הם מסמלים את בעלי שכם , היושבים בנחת בעירם , אוכלים ושותים ומבקשים לעצמם מלך . הסוג השלישי הוא האטד , שמלבד היותו עץ סרק הוא גם שיח דוקרני , שאינו נאה ואינו נותן צל , העשוי להתלקח במהירות ולפגוע בעצים שסביבו . מחוסר ברירה , פנו אליו האילנות , ומרגע שזכה בכבוד הוא מבקש מן העצים כי ינועו אליו ויבואו " לחסות בצילו , " ואם לא-תצא אש ותאכל את ארזי הלבנון , הלא הם אלו שהמליכו אותו . האטד מסמל את אבימלך , אשר בדומה לאטד חסר הצל , אף הוא אינו יכול לתת לעם לחסות בצילו שכן הוא עריץ וחסר יכולת מנהיגות ראויה . אך עם זאת , הם יכולים להשרף בשלהבתו , ולהפגע ממנהיגותו הבלתי ראויה , בדומה למה שקרה לאחיו בני גדעון . 111111 מעובד מתוך : אליצור , י . ( תש"ך ) "הלוך הלכו העצים , " ... מחניים מב , תש"ך . מתוך אתר דעת : http : // www . daat . ac . il / daat / kitveyet / mahanaim / haloch . htm רוזנסון י . " אבימלך , משל יותם , " מתוך אתר מקראנט http : // mikranet . cet . ac . il / pages / item . asp ? item = 13180
|
|