עמוד:29

הפרק " סוגי אקלים " עוסק במאפייני האקלים של הארץ לפי אזורים . לפי תכנית הלימודים , יש להכיר לתלמיד ים מושגי יסוד בנושא האקלים , את אזורי האקלים בישראל ואת תפרוסת הטמפרטורות והמשקעים , כדי שיבי נו את הקשר שבין הטמפרטורות והמשקעים לאזורי אקלים ויכיר ו את הייצוגים הגרפיים של תחום האקלים ( מפות וקלימוגרפים . ( בסופו של דבר כל תלמיד ידע לחלק את הארץ לאזורים לפי תבחין האקלים ו לעמוד על ההבדלים בין חלוקה לפי אקלים לחלוקה אחרת , לפי מבנה פי ז י למשל . משימות הסיכום מציעות מתודות ודגשים הנדרשים בתהליך הלמידה לפי תכנית הלימודים . המשימה היא רב-שלבית , וביצועה צריך להסתיים בשיעור אחד . המשימה נעשית בעזרת ספר הלימוד " ) ספרים פתוחים . "( התוצר ה צפוי – טקסט כתוב ו בו התשובות והמסקנות שהפיק התלמיד מהמשימות . פעילות מקדימה – קוראים את השאלות ומוודאים שההוראות ברורות לתלמידים . המשימות . 1 זוכרים מושגים . מטרתה של משימת המושגים היא לבחון את היכולת של התלמיד לחלץ מידע רלוונטי מהטקסט , לאתר בו מושגים חשובים בנושא האקלים ולהציג את הזיקה ביניהם ; . 2 חשיבה ביקורתית . סעיף זה בוחן את מידת הפנמה ה של מיומנויות קריאה ה היצגיםב גרפיים : . א הבנת תפקידיהם של קלימוגרף ומפות ; ב . תשובה מלאה לשאלה זו תכלול נימוק לחלוקת הארץ לפי אזורי אקלים . נימוק זה יכול להיות קשור ביחסי גומלין עם גורמים אנושיים , למשל השפע ת האקלים על צורות התיישבות , על פיתוח ענפי כלכלה או על פיתוח אמצעי תחבורה ; ג . ההבדל בין תנאי הגידול של עץ התפוח לאלו שדורש עץ הבננה מבטא השלכות של תנאי האקלים על כמה גורמים : צמחייה – אילו תנאי אקלים מתאימים לכל צמח ? חקלאות – כיצד תנאי האקלים משפיעים על פיתוח חקלאות ועל אופייה ? תשובה ל משימה זו מבטאת יישום ו הבנה של השפעת תנאי האקלים על תחומי חיים רבים ; ד . לשאלה זו אין תשובה נכונה , והתשובה תיבחן לפי הנימוק . הנימוק צריך לכלול את פירוט תנאי האקלים ואת העמדה של התלמיד בנוגע לכל אחד מהם . למשל " אני מעדיף לטייל במדבר כי אני אוהב או ויר יבש וחם " "; אני אוהב שלא יורד הרבה גשם . " . 3 ניתוח מקורות מידע . המשימ ה של ניתוח מקורות מידע מפגישה את התלמיד עם מקורות הקרובים ככל האפשר למקור ראשוני . פתרו ן המשימה כולל חשיבה מסדר נמוך , חשיבה מסדר גבוה ו מיזוג של המידע והמסקנות לכדי הבעת עמדה ; חשיבה מסדר נמוך – איתור מידע . כדי לענות על המשימה יש לחלץ מידע מהמסמכים : . 1 גרףב כתוב מספר התיירים ( תיירות חוץ ) באילת בכל תקופה שנהב . ניכר מספרש התיירים גבוה במיוחד חודשיב הסתיו והחורף , ואילו בחודשי הקיץ מספר התיירים הוא הנמוך ביותר ;

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר