עמוד:29

המציאות של שכונות יהודיות נפרדות לא הייתה קיימת בגרמניה לפני המאה 11-ה וגם לאחר מכן יהודים גרו בשכונות נוצריות ונוצרים - בשכונות יהודיות . לעומת זאת בארצות המזרח היו קודם לכן שכונות יהודיות וגם שכונות למיעוט הנוצרי שכן העיר המוסלמית מתאפיינת בחלוקה לשכונות על פי שייכות קבוצתית . זהו רק אחד ההבדלים בין הקהילות היהודיות שקמו בארצות שבהן שלט האסלאם . מבחינת האסלאם ליהודים וגם לנוצרים יש מעמד עדיף על עובדי האלילים שכן הם זכו להתגלות אלוהית ולקבלת ספר ומכאן כינויים ומעמדם כ"אהל אלכתאב" כלומר , עמי הספר . עם זאת , כדי להדגיש את עליונותו של האסלאם חלים עליהם מגבלות ודפוסים של אפליה מבחינת לבוש , גובה מבני הדת ועיסוקיהם הכלכליים . ניסוחם של תנאי ההשפלה מיוחס בטעות לשליט עמר , 1-ה אך יסודותיהם נקבעו בימי השליט עמר 2-ה . ) 720-717 ( התנאים הגדירו את מעמדם של היהודים כ"אהל 'ד-אמה" או בקיצור , 'ד " ימים , " שפירושו " בני חסות , " ותוכנם תאם לנאמר בקוראן ביחס לנחיתותם של היהודים מצד אחד וביחס לתנאים שבהם הם יקבלו חסות מצד אחר . תנאי עמר נהגו בארצות המוסלמיות עד לעת החדשה אולם מידת ההקפדה על קיומם הייתה שונה ממדינה למדינה ומתקופה לתקופה . א . מאפייני הקהילה היהודית בערים המוסלמיות איסוף מידע מה היו השלכות הכיבוש הערבי על גורלם של היהודים ? כיצד משפיע מעמדה של העיר המוסלמית על מעמדם של היהודים ? כדאי לשים לב לעובדה שלעיר המוסלמית אין מעמד אוטונומי ולכן מעמדם המשפטי של היהודים בכל רחבי האימפריה הוא אחיד . ב . ההנהגה העצמית של הקהילה היהודית בארצות האסלאם מבנה ההנהגה העצמית היהודית בארצות האסלאם היה היררכי כאשר בראש הפירמידה עמדו מרכזי התורה בארץ ישראל ובבבל . חשוב להדגיש את התמורות שחלו במבנה זה החל במאה . 10-ה ניתן לדון עם התלמידים בשאלה , כיצד נסיבות פוליטיות חיצוניות כגון פיצול הח'ליפות משפיעות על התפתחות הקהילות היהודיות . ג . מאפייני הקהילה היהודית באירופה הנוצרית הקהילה היהודית הייתה חלק מהמבנה החברתי הקורפרטיבי . חברת ימי הביניים מורכבת מקבוצות שונות ובני התקופה לא ראו בכך פסול . היהודים כמיעוט עירוני נהנו מפריבילגיות בדומה לעירונים הנוצרים . מבחינה גאוגרפית נבדלו השכונות היהודיות מהעיר ותושביהן חיו במציאות של סביבה עוינת . הפסקה מדגישה את תלותם של היהודים בקשרים ביניהם לבין המלך ואת המשמעות של מעמדם כעבדי האוצר . בניגוד לקומונות הנוצריות ששאפו לאוטונומיה - קיומה של הקהילה היהודית היה מותנה בחסות המלך . כדאי לשים לב לעובדה , שהזכויות שהוענקו לעירונים דומות בצורתן , ובחלק גדול מהן גם בתוכניהן - לפריבילגיות שהוענקו ליהודים , ולהיפך - הזכויות שהוענקו ליהודים , כמגזר עירוני , היו חלק מדפוס מתן הזכויות לעירונים בכלל . עם זאת ההבדל ביניהן לבין הפריבילגיות היה שליהודים העניקו הפריבילגיות זכויות אבל גם הבטיחו את היבדלותם .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר