עמוד:23

למנהיג חילוני . ) לדוגמה , כשהבישוף רודיגר העניק פריבילגיה ליהודי העיר שפיירא הוא עשה זאת בתוקף תפקידו כשליט העיר . ) כדאי לשים לב לעובדה שהזכויות שהוענקו לעירונים דומות בצורתם וגם בחלק גדול מתוכניהן לפריבילגיות שהוענקו ליהודים ולהיפך - הזכויות שהוענקו ליהודים , כמגזר עירוני , הן חלק מדפוס מתן הזכויות לעירונים בכלל . עם זאת יש הבדל והוא שליהודים הפריביליגות גם מעניקות זכויות אבל גם מבטיחות את התבדלותם . חברת ימי הבינים מורכבת מקבוצות שונות ובני התקופה לא רואים בכך פסול . מבחינה עקרונית היהודים היו עוד קבוצה עירונית אחת מיני רבות . פעילות מקדימה סקירת כותרות הסעיף מבטאת את התמורות שחלו במעמדה ובאופייה של העיר . התמורות נראות כתגובת שרשרת שבה תמורה אחת ) התפתחות הייצור החקלאי ( מובילה לתמורה אחרת ) גידול דמוגראפי ( וזו מובילה להקמת ערים חדשות . ניתן לדון עם התלמידים בשאלת הקשר בין תהליכים היסטוריים . כותרות הסעיף א . תשתית כלכלית וחברתית תורמת לעיור ב . תהליך העיור במרכז אירופה ובמערבה גובר ג . ברוז' מתפתחת לעיר מסחר גדולה ד . ערים חדשות מוקמות בצפון מזרח אירופה ה . תושבי העיר נאבקים על חירויות ו . מקומונה לקהילה עירונית אוטונומית ז . סוחרים ואומנים מקימים אגודות ח . מבנה העיר באירופה הנוצרית ט . העיר - מרכז תרבותי וחינוכי י . הבנקאות והאשראי מתפתחים בעיר יא . מעמדן ועיסוקיהן של הנשים בעיר א . תשתית כלכלית וחברתית גורמת לעיור סיעור מוחין שערו : כיצד עשויים תושבי העיר , העוסקים במסחר ומלאכה , להשתלב בחברה הפיאודלית ? לאיזה מעמד ישתייכו ? כאן ניתן לציין לפני התלמידים , שהעירונים אינם חלק מהיררכיה המעמדית הפיאודלית , והם מעמד בפני עצמו . איסוף מידע מאילו מעמדות הורכבה החברה הפיאודלית ומה היו יחסי הגומלין ביניהם ? אילו שינויים בגודל האוכלוסייה באירופה הנוצרית ובתפרוסת האוכלוסייה התרחשו באירופה למן המאה ? 10-ה

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר