עמוד:19

התפתחות הערים בעולם המוסלמי שאלה מנחה : מה היה מעמדה הפוליטי של העיר המוסלמית ? מה היו הפעילויות שהתקיימו בה ובמה היא דומה למעמדה של העיר באימפריות קודמות ? א . הח'ליפים מקימים אימפריה איסוף מידע מפה : 9 התפשטות האסלאם ) עמ' 30 בספר הלימוד ( ציינו מה היו גבולותיה של האימפריה המוסלמית בשיאה ומה היו הערים החשובות בה . בדיון בכיתה כדאי להפנות את תשומת לבם של התלמידים לכך שאחדותה הפוליטית של האימפריה המוסלמית לא נשמרה לאורך ההיסטוריה , אך הארצות שבהן שלטו המוסלמים שמרו על אחדותן התרבותית , דבר שהטביע את חותמו על הערים . ב . תהליך עיור ברחבי העולם המוסלמי שאלות לדיון מדוע השליטים המוסלמים היו מעוניינים בהקמת ערים ? כיצד סייע השלטון באימפריה המוסלמית לשגשוג הערים וכיצד הן תרמו לחיזוקו ? כדאי לשים לב לתועלת העקיפה שצמחה לשלטון מקיומן של ערים , ולעמוד על חשיבות המסחר בהתעשרות המעמד הבינוני והגבוה וביכולתם לשלם מסים לשלטון . כמו כן סייעו הערים להתפשטות התרבות המוסלמית . ג . מבנה העיר המוסלמית התלמידים יכולים לסרטט את מבנה העיר ואת המבנים המרכזיים שהיו בה . כדאי להסב את תשומת לבם לאחידות המבנים ולהדגיש מה היו המבנים שלא היו בעיר המוסלמית והיו בעיר ההלניסטית . היבט נוסף הוא האופן שבו באה לידי ביטוי ההיררכיה החברתית באזורי המגורים : היכן ישבו נציגי הממשל , פקידים , חיילים , בעלי מלאכה , סוחרים ובני דלת העם . ד . תושבי העיר המוסלמית ומעמדם המשפטי שאלות לדיון מה ההסבר למעמד הגבוה שהיה לסוחרים ? לסוחרים היה מעמד גבוה גם בשל המורשת ההיסטורית דתית וגם בשל מיקומן הגאוגרפי של הערים . מדוע לא התפתחה בעיר המוסלמית אוטונומיה עירונית ? שוויון המוסלמים לפני החוק לא הצמיח שכבה חברתית בעלת זכויות יתר .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר