עמוד:115

הסיפור " מעשה בחכמי חלם שבנו להם בית " , סיפר מחדש רפאל ספורטה סיפורי ג'וחא מופיעים בספרות הערבית העממית , וסיפורי חלם – בספרות היהודית העממית . פעילות – 1 לפי ההקדמה אפשר לחשוב שאכן מדובר באנשים חכמים , וללא רקע מוקדם הילדים , ככל הנראה , לא יבינו את האירוניה . חשוב לחזור ולבדוק שוב בסוף הסיפור אם הילדים אכן הבינו שההקדמה נאמרה בלשון סגי נהור . פעילויו ת 6 ו- – 7 בתרגיל הזה משולבות הבנת הטקסט והבנת ידע העולם – אור השמש הוא נחלת כולם אם יודעים לנצל אותו נכון . הרי אין לו מחיר . לא את אור השמש קנו חכמי חלם אלא את ההבנה , את היכולת לתקן את הבית שבנו . הילדים יכולים לכתוב שהפיקח חשב שחכמי חלם הם טיפשים , או שהפיקח חשב שצריך ליצו ר חלונות בבית כדי שייכנס האור ( אם התשובה האחרונה תעלה , כדאי להוסיף ולבקש מן התלמידים לומר מה , לדעתם , הפיקח חשב על חכמי חלם ) . אחד הגורמים שקשורים לאי-הלימה הינו תחושת העליונות שיכולה לנבוע מכישלון כלשהו . בסיפור על חכמי חלם , הפיקח ניצל את תמימותם ואת טיפשותם של חכמי חלם . אנו , הקוראים , חשים תחושת עליונות על הדמויות , כי כבר מתחילת הסיפור אנחנו מבינים שהם שכחו לעשות חלונות ושהם אינם מבינים את הגורם לחשכה או את הפתרון להפגתה . כקוראים מבוגרים תחושת העליונות אף גוברת , כי אנו מכירים את הדמויות של חכמי חלם ויו דעים מהן תכונותיהם . הילדים הצעירים ייחשפו למושג " חכמי חלם" יותר ויותר בחלוף הזמן , ובעתיד ידעו למה לצפות כשיקראו סיפורים עליהם . גם סוף הסיפור נשען על יסוד אי -ההלימה , המציג פתרון אבסורד של חכמי חלם , שלא הבינו את מה שעשה הפיקח ולא השכילו ליישם את עצתו . חשוב לקבל תשובות שונות של הילדים . הכתיבה היא הזדמנות לספר את אותו הסיפור מנקודת מבט שונה . פעילות – 8 אם הילדים נתקלו בעבר במירכאות שמשמעותן היפוך משמעות כדאי להזכיר זאת גם כאן , ולהקיף את המילה " חכמים" במירכאות . פעילות – 11 סעיף ב – הילדים מתבקשים להגיד את המשפט באינטונציה ( הנגנה ) מתאימה , המעידה על כוונה הפוכה . סעיף ג – כדאי לשים לב שההקשר , האינטונציה והבעות הפנים מבהירים את כוונת הדוברים . פעילות " לקראת סיום" לקראת סיפורי הבדיחות והסיפורים המצחיקים בכיתה יש להדריך את התלמידים : להתכונן לסיפור בעל פה כדי שלא יצחקו בזמן סיפור הבדיחה בכיתה ; להקפיד לא להקדים את ההפתעה שבסוף ; להדגיש את הפואנטה שבסיפור בעזרת הטעמה מתאימה . 57 שטאל , א' . ) 2121 ( אצל : שלום , צ ' וקוטלר , פ . ) 1121 ( ' ההומור הלשוני – תיאוריה ומעשה . בתוך א ' זיו וא ' סובר ) עורכים , ) חשיבותה של אי -רצינות – קובץ מאמרים רב- תחומי בחקר ההומור ) עמודים . ) 128-149 ירושלים : הוצאת כרמל .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר