עמוד:107

הערות והצעות להוראת הפרק טקסט ראשון : הסיפור של אורי פעילות – 2 השאלות מכוונות כדי להדגיש את הנוכחות של נמען שאולי רוצה להבין את הסי פור של אורי , מעבר למה שנכתב או שהוא לא יכול להבין את הסיפור בגלל פרטים הכרחיים חסרים . השאלות בפעילות , עוזרות לברר עם הילדים בכיתה אם אפשר להסתפק בסיפור ובפרטים שמסר אורי או שהיה כדאי להשלים פערים ולמסור לקורא ים ידע נוסף כגון : לאן נסעו ? באיזה גן חיות ביקרו ? מה מיוחד בגן הזה ? אילו חיות יש שם ? המטרה היא לא לדרוש מהכותבים לספק הרבה פרטים , אלא רק להעלות את השאלה למודעות של התלמידים ככותבים . כותבים צרי כים לחשוב למי הם כותבים , מי הנמענים ( הקוראים ) שלהם . יחד עם זאת , בסופו של דבר הם אלו ש מחליטים אלו פרטים יכניסו לסיפוריהם . ההבנה כי יש להתחשב בנמענים הולכת , משתכללת ומתאפשרת עם העלייה בגיל בגלל ההתפתחות הקוגניטיבית והתפתחויות נוספות הנלוות לה ( התפתחות השפה של הילד , ו התפתחות האוריינות המתאפשרת , בין היתר , בעקבות ההתמקצעות והלמידה בבית הספר . ( יחד עם זאת , מתן כל הפרטים אינו נחוץ תמיד ויש לכבד כל סיפור של הילדים , במיוחד אם נעשה לאחר מחשבה על הנמענים . שתי נקודות מבט יש בנוגע לטקסט : בתור כותבים ודוברים , אנו מחויבים לאיזשהו מינימום של מידע , ומזווית המבט של קוראים אנחנו יכולים לנסות להשלים פערים בעצמנו מתוך ידע העולם שלנו ( כמאזינים אנו יכולים גם להתעניין ולשאול כל מה שמעניין אותנו . ( פעילות – 3 יש פרטים שכדאי שהכותב יסביר ויש פרטים לא חשובים או שוליים להבנת הסיפור . פעילות , 4 סעיף ב – אפשר לשאול את הילדים האם בזמן שהם קראו הם ניסו להגיד לעצמם מי זו מיכל . עצם האזכור שלה ותיאורה כ " נודניקית " יוצרים סקרנות לדעת מי זאת ומה הקשר שלה לאורי . טקסט שני : הסיפור של דנה פעילות - 1 כיצד נוצר " העניין " בסיפורים ? – יש רמות שונות של סיפורים : ישנם סיפורים המתארים אירועים שגרתיים בהם אין הכותב ים מבליט ים אירוע אחד על פני האחר . אנו הקוראים יודעים לנבא כמעט תמיד את מהלך העניינים . ישנם סיפורים המתארים אירוע מיוחד ולא שיגרתי ( כמו אירוע שקשור לחג , ( אך עדיין גם בהקשר לכך יכול ים הקורא ים לנבא את מהלך העניינים ועל מה יכתב ו הכותבים . במצבים הללו לא נוצרת אצל הקורא ים סקרנות כלשהי . לעומת זאת , כאשר בסיפור מופיע אירוע שקשה היה לקורא ים לנבא אותו , אירוע ששבר את השגרה ( כמו התנהגות לא מקובלת , אירוע חריג כמו תאונה או הליכה לאיבוד ) הקורא ים מגל ים סקרנות 48 וילקינסון , א . ) 1111 ( ' איכות הכתיבה . בתוך נ ' פלד-אלחנן ) עורכת ' י . ) גוניק ) מתרגמת ( . דרכים לאוריינות : כרך ב' – מדיבור לסיפור ) עמודים . ) 141-129 ירושלים : הוצאת כרמל . ) המאמר פורסם במקור . ) 2119-ב

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר