עמוד:105

פעילות – 8 אפשר לבקש מן הילדים להעלות בעצמם עוד הקשרים שבהם הם משתמשים במילה " הכי . " אפשר לשאול אותם מדוע , לדעתם , המילה " הכי" אינה מופיעה בקטע השני של השיר ( זו לא שאלה פשוטה , ( ואפשר לדבר אתם על המשמעות של המילה בכלל ועל משמעותה בשיר הזה בפרט . כדאי להזכיר לתלמידים שאפש ר להשתמש במילה " הכי" גם בהקשרים שליליים , ולציין שהילד בשיר כנראה "שומר" את המילה להקשרים חיוביים בלבד . במילה " הכי" משתמשים בעיקר בלשון הדיבור , לתיאור מופלג של תכונות ( למשל : " הכי חזק . ( " בלשון הכתובה רווחת המילה " ביותר" " ) החזק ביותר . ( " המשוררת משתמשת במילה הדיבורית " הכי" כדי לתאר שיח של ילדים . פעילות – 9 הפעילות מאפשרת הן אימון בקריאה משותפת בתורות והן מתן ביטוי לשימוש של המשוררת במילה " הכי" והבנת הרגשות בשיר בעזרת הקריאה . פעילות – 11 הילדים נשאלים כאן על מילת הרמז " זה , " ועליהם לומר אל מה היא מצביעה . על הילדים להבין שהמילה " זה" מצביעה אל הדברים שהיו כתובים קודם . פעילות – 12 פעילות זו עוסקת בקשר בין שם השיר לבין תוכנו . כדאי לדבר עם התלמידים על העובדה ששם של שיר הוא בחירה של המשורר ואין חוקיות בהקשר לבחירת השם – שם יכול לרמוז על תוכן השיר קצת או הרבה והוא גם יכול להיות כביכול מנותק ממנו אפשר לעשות את השיחה הזו גם כשיחה מסכמת כפי שמוצע בפעילות . ( 03 סעיף ג – צריך להביא בחשבון שייתכן שגם שם השיר " הטיול" מסגיר דבר מה על תוכנו , מכיוון שייתכן שהדובר אכן יצא לטיול , אך , כמובן , שם השיר " מדוע אני לא אחי הגדול " ? מסגיר מידע רב יותר . פעילות – 13 כשיחה מסכמת יש לשאול את התלמידים מה אפשר להגיד על שמות של שירים . רצוי לוודא שהילדים מבינים שברוב המקרים משוררים נותנים שמות לשירים שלהם , וששמות השירים יכולים להעיד על תוכנם ויכולים לא להעיד עליו . לפעמים שם של שיר מגלה לקוראים בדיוק במה השיר עוסק , או לפחות רומז על כך , ולפעמים השם אינו מגלה הכול , או שהוא אינו מגלה דבר ( לדוגמה : לפעמים אפשר לדעת לפי שם השיר מי הדובר , ולפעמים לא . ( אפשר להרחיב ולהראות שבשירים של יהודה אטלס אין שמות לשירים . בתחילת השנה ( בספר הראשון ) נלמד השיר הפותח בשורה " הילד הזה הוא אני , " שאין לו שם .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר