עמוד:104

מה היה רוצה ; ובבית השלישי , שבו הוא מתאר דברים שאחיו עשה לפניו . אפשר להעלות לפני התלמידים את האפשרות שאולי הילד אינו מצפה לתשובות , ושאולי זו דרכו להתלונן ולהביע קנאה . פעילות – 5 מטרת הפעילות הינה להסב את תשומת לב התלמידים שלא כל מה שעושים ראשונים ו"לפני" הוא לאו דווקא יתרון ( כמו ללכת לישון מוקדם . ( יש פה התייחסות להיבט שפתי : ההשפעה של ההקשר בו נעשה שימוש במילה . פעילות – 6 גם בפעילות זו הדגש הוא בעיקר על ההשפעה של ההקשר בו נעשה שימוש במילה . פעילויות – 8-7 הפעילויות מכוונות לעבר ההבנה כי יש הבדל בין הנאמר בסוף השיר לעומת יתר השורות בשיר . בשתי השורות האחרונות הילד מעלה רמיזה לעובדה שיש גם יתרון בלהיות האח קטן . פעילות – 9 כאמור , לאורך כל השיר הילד מתלונן , ומביע את קנאתו באחיו הגדול מכיוון שהוא משיג אותו בכל דבר . ההרגשה העולה מדבריו היא שעדיף להיות האח הגדול . רק בשתי השורות האחרונות הוא מציג משהו שלו יש ושלאחיו אין – וזו , אולי , רמיזה שכדאי להיות האח הקטן . אפשר לבקש מהילדים שיעלו תלונות או משפטים המבטאים קנאה שייתכן שהאח הגדול ירצה לומר . כן אפשר לבקש מהם שלסיום יאמרו בשם האח הגדול גם אילו יתרונות נעוצים בכך שיש לו אח קטן . אפשר לבקש מהילדים להמציא שם לשיר שי בטא את רגשותיו של האח הגדול ( אם הוא היה כותב שיר ) . פעילות , 11 סעיף ב – מעבר לעיסוק התוכני- רגשי החשוב , ישנה כאן הזדמנות גם לכתיבת שיח מורחב . פעילות – 11 הכותרת של השיר די מרמזת על תוכנו , אך אפשר היה לשער השערות שונות לגבי תוכנו של השיר ( ודאי ע"י ילדים צעירים שאינם מתמצאים בהיבטים רטוריים של השפה כמו כותרת בצורת שאלה . ( השיר " הטיול " מאת מירה מאיר פעילות – 3 הצעה להמחשת השימוש במילה " אבל : " כדאי לומר לילדים התחלה של משפט , למשל : " אני אוהב לטייל בחוץ , אבל , " ... ולבקש מהילדים להשלים אותו . באמצעות הדוגמאות שהילדים יתנו אפשר להמחיש את הניגוד המתבקש בין החלק הראשון של המשפט ובין חלקו השני , המובע במילה אבל . פעילות , 6 סעיף א – כדי לכתוב את הכותרת במלואה הילדים צריכים לעבור כמה שלבים . אפשר לעזור להם באמצעות השאלות האלה ( בעל-פה . 0 : ( מי אומר את הדברים המופיעים ברשימה ? . 4 למי הם נאמרים ? . 3 מי עוד שומע את הדברים מלבד האחים ?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר